Kysynnän kartoitus parvekesaneerausmarkkinoilla
Siljanto, Lassi (2010)
Siljanto, Lassi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810852
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on tehty Liiketaloudenkoulutusohjelman opinnäytetyönä. Tavoitteena on selvittää millainen tarve taloyhtiöillä tulee olemaan tulevaisuudessa parvekesaneerauksille. Samalla pyritään lisäämään toimeksiantajan tunnettuutta. Tutkimuksen teoreettisessa osassa käsitellään tutkimuksen empiirisessä osassa hyödynnetyt teoriat. Teoriat ovat kysynnän ennustaminen ja mittaaminen, segmentointi, markkinoinnin kilpailukeinojen 4 P –malli laajennettuna suhdemarkkinoilla sekä suhdeverkostoilla. Tutkimuksen empiirinen osuus suoritettiin kirjekyselyllä. Kohderyhmäksi valittiin Vaasan, Jyväskylän, Tampereen, Vantaan ja Kuopion kaikki taloyhtiöt. Lisäksi 192 taloyhtiöön Helsinkiin lähetettiin kyselylomake. Saaduista tutkimustuloksista voidaan päätellä kohderyhmän sisältävän potentiaalisia kohteita parvekesaneerauksille. Markkinoista ei ole tarkkaa tietoa, ja tämän vuoksi markkinointitutkimuksen tekeminen toimeksiantajalle on tärkeää. Lisäksi tutkimus on tehokas tapa lisätä toimeksiantajan tunnettuutta. Kyselyn vastausprosentiksi saatiin 159 vastauksella n.25. Tämä on kirjekyselylle hyvä prosentti ja näin ollen tutkimuksen reliabiliteettia eli luotettavuutta voidaan pitää tämän vuoksi hyvänä. Koska tutkimuksessa esitetyt kysymykset ja valittu kohderyhmä olivat tarkoituksenmukaiset, voidaan tutkimuksen sanoa olevan validi.