Uhmaikäinen perheessä : Tukea uhmaikäisten lasten vanhemmille -opas
Nieminen, Johanna; Aaltonen, Pauliina (2018)
Nieminen, Johanna
Aaltonen, Pauliina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618281
Tiivistelmä
Aaltonen, Pauliina ja Nieminen, Johanna Uhmaikäinen perheessä, Tukea uhmaikäisten lasten vanhemmille -opas 56 sivua, 1 liite Marraskuu, 2018 Diakonia-ammattikorkeakoulu Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi AMK + Varhaiskasvatuksen opettajan virkakelpoisuus. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi AMK
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen produktio, joka on toteutettu yhteistyössä Helsingin kaupungin lapsiperheiden sosiaaliohjauksen kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa selkeä opas vanhemmille, jotka tarvitsevat tukea uhmaikäisen lapsen kanssa. Tarkoituksena oli myös korostaa uhmaiän merkitystä lapsen kehitykseen. Tämän lisäksi tavoitteena oli tuottaa Helsingin kaupungin lapsiperheiden sosiaaliohjauksessa käytettävää materiaalia. Tukea uhmaikäisten lasten vanhemmille -opas voidaan antaa perheen vanhemmalle, jolla on uhmaikäinen lapsi. Tässä opinnäytetyössä käsitellään 2-5-vuotiaiden uhmaikää.
Opinnäytetyö aloitettiin kartoittamalla Helsingin kaupungin lapsiperheiden sosiaaliohjauksen toiveita ja mitä materiaalia he voisivat hyödyntää sosiaaliohjauksessa. Työelämätahon toiveena oli saada selkeäkielinen opas, joka olisi suunnattu vanhemmille. Oppaan aihe päätettiin yhteistyössä sosiaaliohjauksen johtavan ohjaajan kanssa. Opinnäytetyö jatkui teoriatiedon etsimisellä sekä hahmottelulla, miten oppaasta saataisiin selkeä ja informatiivinen. Johtavan ohjaajan kanssa keskusteltiin palavereissa mitä aiheita oppaan olisi hyvä sisältää. Tämän jälkeen opinnäytetyön toteutus jatkui teoriatiedon rajaamisella opinnäytetyön raporttiin. Oppaaseen käytettiin opinnäytetyön raportin tietoa, jolloin lähdemateriaali oli jo valmiiksi koottu.
Opinnäytetyön prosessiin kuului myös oppaan visuaalisen ilmeen suunnittelu. Otimme yhteyttä valokuvaajaan, joka suostui tekemään kanssamme yhteistyötä. Saimme kuvia uhmaikäisistä lapsista sekä vanhemmista lapsien kanssa. Valokuvissa kiinnitettiin huomiota siihen, että ne vastasivat oppaan sisältöön. Oppaan ulkoasu ja sivuasettelu muotoiltiin selkeäksi ja helppolukuiseksi. Tärkeimmät tiedot korostettiin oppaaseen taustavärillä.
Oppaan tarkoituksena on antaa tukea haastaviin tilanteisiin, joita saattaa syntyä uhmaikäisen lapsen kanssa. Opas käsittelee uhmaikää ja antaa neuvoja miten uhmaikäisen lapsen kanssa tulisi toimia. Tavoitteena on, että uhmaikäisten lasten vanhemmat hyötyvät oppaan sisällöstä. Tukea uhmaikäisen lapsen vanhemmille -opas auttaa vanhempia ymmärtämään lapsen uhmaiän tärkeyden lapsen kehityksessä, mutta ennen kaikkea antaa tukea vanhemmalle, joka saattaa olla väsynyt uhmaikäisen lapsen kanssa. Opas on arvioitu Helsingin lapsiperheiden sosiaaliohjauksen yksikössä. Arviointi toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Arvioinnin tuloksissa nousi esiin, että Tukea uhmaikäisten lasten vanhemmille -opasta voisi käyttää asiakaskäynneillä.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen produktio, joka on toteutettu yhteistyössä Helsingin kaupungin lapsiperheiden sosiaaliohjauksen kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa selkeä opas vanhemmille, jotka tarvitsevat tukea uhmaikäisen lapsen kanssa. Tarkoituksena oli myös korostaa uhmaiän merkitystä lapsen kehitykseen. Tämän lisäksi tavoitteena oli tuottaa Helsingin kaupungin lapsiperheiden sosiaaliohjauksessa käytettävää materiaalia. Tukea uhmaikäisten lasten vanhemmille -opas voidaan antaa perheen vanhemmalle, jolla on uhmaikäinen lapsi. Tässä opinnäytetyössä käsitellään 2-5-vuotiaiden uhmaikää.
Opinnäytetyö aloitettiin kartoittamalla Helsingin kaupungin lapsiperheiden sosiaaliohjauksen toiveita ja mitä materiaalia he voisivat hyödyntää sosiaaliohjauksessa. Työelämätahon toiveena oli saada selkeäkielinen opas, joka olisi suunnattu vanhemmille. Oppaan aihe päätettiin yhteistyössä sosiaaliohjauksen johtavan ohjaajan kanssa. Opinnäytetyö jatkui teoriatiedon etsimisellä sekä hahmottelulla, miten oppaasta saataisiin selkeä ja informatiivinen. Johtavan ohjaajan kanssa keskusteltiin palavereissa mitä aiheita oppaan olisi hyvä sisältää. Tämän jälkeen opinnäytetyön toteutus jatkui teoriatiedon rajaamisella opinnäytetyön raporttiin. Oppaaseen käytettiin opinnäytetyön raportin tietoa, jolloin lähdemateriaali oli jo valmiiksi koottu.
Opinnäytetyön prosessiin kuului myös oppaan visuaalisen ilmeen suunnittelu. Otimme yhteyttä valokuvaajaan, joka suostui tekemään kanssamme yhteistyötä. Saimme kuvia uhmaikäisistä lapsista sekä vanhemmista lapsien kanssa. Valokuvissa kiinnitettiin huomiota siihen, että ne vastasivat oppaan sisältöön. Oppaan ulkoasu ja sivuasettelu muotoiltiin selkeäksi ja helppolukuiseksi. Tärkeimmät tiedot korostettiin oppaaseen taustavärillä.
Oppaan tarkoituksena on antaa tukea haastaviin tilanteisiin, joita saattaa syntyä uhmaikäisen lapsen kanssa. Opas käsittelee uhmaikää ja antaa neuvoja miten uhmaikäisen lapsen kanssa tulisi toimia. Tavoitteena on, että uhmaikäisten lasten vanhemmat hyötyvät oppaan sisällöstä. Tukea uhmaikäisen lapsen vanhemmille -opas auttaa vanhempia ymmärtämään lapsen uhmaiän tärkeyden lapsen kehityksessä, mutta ennen kaikkea antaa tukea vanhemmalle, joka saattaa olla väsynyt uhmaikäisen lapsen kanssa. Opas on arvioitu Helsingin lapsiperheiden sosiaaliohjauksen yksikössä. Arviointi toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Arvioinnin tuloksissa nousi esiin, että Tukea uhmaikäisten lasten vanhemmille -opasta voisi käyttää asiakaskäynneillä.