Yrityksen kasvustrategian kehittäminen ja toteutuksen suunnittelu -Case Consista Oy
Kuula, Antti (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kuula, Antti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818900
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Consista Oy:lle yrityksen toimitusjohtajan Petri Lindgrenin toimeksiannosta. Consista Oy on tilitoimisto, joka tarjoaa pienille, keskikokoisille ja suurille yrityksille laadukasta ja kustannustehokasta kirjanpitoa ja palkanlaskentaa sekä apua verokysymyksissä, talouden suunnittelussa ja laki- ja sopimusasioissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on rakentaa kuvaus yrityksen kasvustrategiasta sekä kehittää sitä ja suunnitella, kuinka valittu strategia saadaan jalkautettua osaksi koko ketjun toimintaa.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu strategia-, prosessi- ja muutosjohtamisen kirjallisuuden sekä tulevaisuuden tutkimukseen liittyvien lähteiden varaan.
Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin laadullisena kehittämistutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin Consista Oy:n toimitusjohtaja Petri Lindgreniä. Haastattelukysymykset pohjautuivat ”kuuden kilpailuvoiman malliin”, joka on johdettu Michael Porterin vuonna 1979 luomasta mallista sekä SWOT -analyysiin. Haastattelun tarkoituksena oli tutkia yrityksen strategista positiota ja selvittää yrityksen strategiaprosessin kannalta tärkeitä taustatekijöitä.
Opinnäytetyön lopputuotoksena on rakennettu kuvaus yrityksen kasvustrategiasta. Kuvaukseen on sisällytetty kehitysideoita sekä suunnitelma strategian jalkauttamiseksi. Strategiatyö ei suinkaan pääty tähän, vaan on vasta alussa. Strategia tulee nähdä jatkuvana prosessina, jossa pyritään havaitsemaan ulkoa päin tulevia signaaleja sekä tarkastellaan sisäisten prosessien toimivuutta. Yrityksen tulee mukauttaa strategiansa vastaamaan tasoa, jonka asiakkaat uudessa tilanteessa vaativat tai luopua strategiasta, joka sisäisen mittaroinnin tuloksena havaitaan virheelliseksi. Strategia työ on jatkuvaa. Mikään muu ei ole varmaa kuin muutos!
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on rakentaa kuvaus yrityksen kasvustrategiasta sekä kehittää sitä ja suunnitella, kuinka valittu strategia saadaan jalkautettua osaksi koko ketjun toimintaa.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu strategia-, prosessi- ja muutosjohtamisen kirjallisuuden sekä tulevaisuuden tutkimukseen liittyvien lähteiden varaan.
Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin laadullisena kehittämistutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin Consista Oy:n toimitusjohtaja Petri Lindgreniä. Haastattelukysymykset pohjautuivat ”kuuden kilpailuvoiman malliin”, joka on johdettu Michael Porterin vuonna 1979 luomasta mallista sekä SWOT -analyysiin. Haastattelun tarkoituksena oli tutkia yrityksen strategista positiota ja selvittää yrityksen strategiaprosessin kannalta tärkeitä taustatekijöitä.
Opinnäytetyön lopputuotoksena on rakennettu kuvaus yrityksen kasvustrategiasta. Kuvaukseen on sisällytetty kehitysideoita sekä suunnitelma strategian jalkauttamiseksi. Strategiatyö ei suinkaan pääty tähän, vaan on vasta alussa. Strategia tulee nähdä jatkuvana prosessina, jossa pyritään havaitsemaan ulkoa päin tulevia signaaleja sekä tarkastellaan sisäisten prosessien toimivuutta. Yrityksen tulee mukauttaa strategiansa vastaamaan tasoa, jonka asiakkaat uudessa tilanteessa vaativat tai luopua strategiasta, joka sisäisen mittaroinnin tuloksena havaitaan virheelliseksi. Strategia työ on jatkuvaa. Mikään muu ei ole varmaa kuin muutos!