Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen AVH-kuntoutuksessa
Haaranen, Mikko; Partanen, Mirjami (2018)
Haaranen, Mikko
Partanen, Mirjami
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818750
Tiivistelmä
Aivoverenkiertohäiriöt muodostavat suuren kansanterveydellisen ongelman Suomessa. Joka toiselle AVH-kuntoutujalle jää pysyvä vaikea-asteinen haitta. Aivoverenkiertohäiriöt ovat maassamme neljänneksi yleisin kuolinsyyryhmä ja ne ovat kolmanneksi kallein kansantautimme.
Virtuaalitodellisuus on melko uusi kuntoutumismuoto, jota on ruvettu käyttämään aivoverenkiertohäiriön
kuntoutuksessa. Virtuaaliteknologian avulla voidaan luoda olemassa oleva tai täysin kuvitteellinen todentuntuinen ympäristö, jossa käyttäjä voi havainnoida, liikkua
sekä toimia. Opinnäytetyössä selvitettiin, millaisia virtuaalitodellisuutta hyödyntäviä laitteita
kuntoutuskäyttöön on olemassa ja millaisia vaikutuksia virtuaalitodellisuuden hyödyntämisellä
on kuntoutuksessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Punkaharjun kuntoutuskeskus Kruunupuisto.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Elektronisessa haussa huomioitiin
vuosien 2010 – 2018 aikana julkaistut tutkimukset. Elektronisen haun lisäksi käytettiin manuaalista hakua aiheita käsittelevän kirjallisuuden lähdeluetteloista. Manuaalisessa haussa huomioitiin viimeisten 8 vuoden aikana julkaistut tutkimukset. Valitut tutkimukset luokiteltiin aineistolähtöisesti keskeisten tulosten ja käytettyjen menetelmien perusteella.
Opinnäytetyön viitekehykseen keräsimme yleistietoa aivoverenkiertohäiriöistä ja niiden vaikutuksesta
ihmisen toimintakykyyn sekä virtuaalitodellisuudesta ja virtuaaliympäristöistä. Lisäksi käsiteltiin virtuaalitodellisuuden kuntoutuskäytön perusteita. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin yhteensä 13 tutkimusta, joista kolme käsitteli virtuaalitodellisuuden vaikutusta alaraajoihin ja keskivartalon toimintaan ja kuusi virtuaalitodellisuuden vaikutusta yläraajojen toimintaan. Neljä tutkimusta keskittyi käytettyihin laitteistoihin. Laitteina käytettiin sekä rakennettuja virtuaaliympäristöjä että kaupallisia pelijärjestelmiä.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella virtuaalitodellisuuden käytöllä aivoverenkiertohäiriöpotilaiden kuntoutuksessa on merkitsevää vaikutusta yläraajojen toiminnan paranemiseen. Virtuaalitodellisuuden käytöllä oli myös merkitsevää vaikutusta alaraajojen ja keskivartalon toimintaan. Opinnäytetyön mukaan virtuaalitodellisuutta olisi hyvä käyttää kuntoutusmenetelmänä tavallisen kuntoutuksen lisäksi.
Virtuaalitodellisuus on melko uusi kuntoutumismuoto, jota on ruvettu käyttämään aivoverenkiertohäiriön
kuntoutuksessa. Virtuaaliteknologian avulla voidaan luoda olemassa oleva tai täysin kuvitteellinen todentuntuinen ympäristö, jossa käyttäjä voi havainnoida, liikkua
sekä toimia. Opinnäytetyössä selvitettiin, millaisia virtuaalitodellisuutta hyödyntäviä laitteita
kuntoutuskäyttöön on olemassa ja millaisia vaikutuksia virtuaalitodellisuuden hyödyntämisellä
on kuntoutuksessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Punkaharjun kuntoutuskeskus Kruunupuisto.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Elektronisessa haussa huomioitiin
vuosien 2010 – 2018 aikana julkaistut tutkimukset. Elektronisen haun lisäksi käytettiin manuaalista hakua aiheita käsittelevän kirjallisuuden lähdeluetteloista. Manuaalisessa haussa huomioitiin viimeisten 8 vuoden aikana julkaistut tutkimukset. Valitut tutkimukset luokiteltiin aineistolähtöisesti keskeisten tulosten ja käytettyjen menetelmien perusteella.
Opinnäytetyön viitekehykseen keräsimme yleistietoa aivoverenkiertohäiriöistä ja niiden vaikutuksesta
ihmisen toimintakykyyn sekä virtuaalitodellisuudesta ja virtuaaliympäristöistä. Lisäksi käsiteltiin virtuaalitodellisuuden kuntoutuskäytön perusteita. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin yhteensä 13 tutkimusta, joista kolme käsitteli virtuaalitodellisuuden vaikutusta alaraajoihin ja keskivartalon toimintaan ja kuusi virtuaalitodellisuuden vaikutusta yläraajojen toimintaan. Neljä tutkimusta keskittyi käytettyihin laitteistoihin. Laitteina käytettiin sekä rakennettuja virtuaaliympäristöjä että kaupallisia pelijärjestelmiä.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella virtuaalitodellisuuden käytöllä aivoverenkiertohäiriöpotilaiden kuntoutuksessa on merkitsevää vaikutusta yläraajojen toiminnan paranemiseen. Virtuaalitodellisuuden käytöllä oli myös merkitsevää vaikutusta alaraajojen ja keskivartalon toimintaan. Opinnäytetyön mukaan virtuaalitodellisuutta olisi hyvä käyttää kuntoutusmenetelmänä tavallisen kuntoutuksen lisäksi.