Kuinka nuoret tavoitetaan sosiaalisessa mediassa? : Sosiokulttuurisen innostamisen tarkastelua Osuma-hankkeen koordinoimien hankkeiden sosiaalisessa mediassa
Kukkonen, Roosa; Vikström, Riina (2018)
Kukkonen, Roosa
Vikström, Riina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718416
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan sosiaalista mediaa sosiokulttuurisen innostamisen ja osallisuuden näkökulmista. Tarkastelussa keskitytään erityisesti kartoittamaan, kuinka sosiaalista mediaa hyödynnetään nuorten tavoittamisessa opinnäytetyön tilaajan, Osuman, koordinoimissa hankkeissa. Opinnäytetyössä tuodaan esille Osuman hankkeissa jo käytössä olevia hyviä toimintatapoja sekä lisäksi ehdotetaan uusia näkökulmia sosiaalisen median hyödyntämiseksi työkaluna.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä ovat sosiokulttuurinen innostaminen ja sosiaalinen media. Sosiokulttuurinen innostaminen tarkoittaa sosiaalisen kommunikaation edistämistä, vuorovaikutuksen lisäämistä ja subjekti-subjekti -suhteen parantamista. Sen päämääränä voidaan pitää yksilön vapautta päättää itseään koskevista asioista sekä kasvamista yhteisönsä aktiiviseksi toimijaksi. Sosiaalinen media taas voidaan ymmärtää yläkäsitteenä, jonka alle lukeutuvat erilaiset verkkopalvelut, joita käytetään tietokoneiden lisäksi myös älypuhelimilla ja tableteilla. Sosiaalisessa mediassa verkostoidutaan, viestitään, jaetaan ja tuotetaan sisältöjä, kommunikoidaan sekä keskustellaan. Sosiaalista mediaa voidaan määritellä olevan kaikki ne verkkopalvelut, joiden ensisijainen käyttötarkoitus liittyy vuorovaikutteiseen sisällöntuottamiseen sekä viestittelyyn ja verkostoitumiseen.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkielma. Opinnäytetyön tilaaja on Osuma –hanke. Aineistona käytettiin Osuman koordinoimien hankkeiden sosiaalista mediaa ja sitä analysoitiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Aineiston perusteella todettiin, että hankkeiden sosiaalisen median viestinnässä sosiokulttuurinen innostaminen tuli esille etenkin pyrkimyksenä käyttää samantyylisiä ilmaisukeinoja mitä nuoret itse sosiaalisessa mediassa viestiessään käyttävät. Hankkeet tavoittivat eniten nuoria seuraajia julkaisuilla, joissa oli tekstin lisäksi käytetty kuvia ja videoita sekä hashtageja, emojeja ja gifejä. Sosiokulttuurinen innostaminen näyttäytyi myös toimimisena ympäristössä, jossa nuoret viettävät vapaa-aikaansa, eli sosiaalisessa mediassa. Tulosten perusteella haasteena voidaan nähdä se, että julkaisuilla tavoitettiin pääosin vain nuorten parissa työskentelevät aikuiset.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä ovat sosiokulttuurinen innostaminen ja sosiaalinen media. Sosiokulttuurinen innostaminen tarkoittaa sosiaalisen kommunikaation edistämistä, vuorovaikutuksen lisäämistä ja subjekti-subjekti -suhteen parantamista. Sen päämääränä voidaan pitää yksilön vapautta päättää itseään koskevista asioista sekä kasvamista yhteisönsä aktiiviseksi toimijaksi. Sosiaalinen media taas voidaan ymmärtää yläkäsitteenä, jonka alle lukeutuvat erilaiset verkkopalvelut, joita käytetään tietokoneiden lisäksi myös älypuhelimilla ja tableteilla. Sosiaalisessa mediassa verkostoidutaan, viestitään, jaetaan ja tuotetaan sisältöjä, kommunikoidaan sekä keskustellaan. Sosiaalista mediaa voidaan määritellä olevan kaikki ne verkkopalvelut, joiden ensisijainen käyttötarkoitus liittyy vuorovaikutteiseen sisällöntuottamiseen sekä viestittelyyn ja verkostoitumiseen.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkielma. Opinnäytetyön tilaaja on Osuma –hanke. Aineistona käytettiin Osuman koordinoimien hankkeiden sosiaalista mediaa ja sitä analysoitiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Aineiston perusteella todettiin, että hankkeiden sosiaalisen median viestinnässä sosiokulttuurinen innostaminen tuli esille etenkin pyrkimyksenä käyttää samantyylisiä ilmaisukeinoja mitä nuoret itse sosiaalisessa mediassa viestiessään käyttävät. Hankkeet tavoittivat eniten nuoria seuraajia julkaisuilla, joissa oli tekstin lisäksi käytetty kuvia ja videoita sekä hashtageja, emojeja ja gifejä. Sosiokulttuurinen innostaminen näyttäytyi myös toimimisena ympäristössä, jossa nuoret viettävät vapaa-aikaansa, eli sosiaalisessa mediassa. Tulosten perusteella haasteena voidaan nähdä se, että julkaisuilla tavoitettiin pääosin vain nuorten parissa työskentelevät aikuiset.