Kiinaan viennin haasteet suuren ja pk-yrityksen näkökulmasta
Nuuttila, Jenni (2009)
Nuuttila, Jenni
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901131074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901131074
Tiivistelmä
Oma kiinnostus Aasian kulttuuria ja kauppaa kohtaan antoi tutkimukselle aiheen tutkia erityisesti Kiinaa kauppakumppanina. Koin tärkeäksi tutkia suuryrityksen ja pk-yritysten kohtaamia haasteita viennissä, koska suomalaisyritykset siirtävät tuotantoaan yhä enenevässä määrin Kiinaan. Vertailevan tutkimukseni viennin haasteista uskon kiinnostavan myös toimeksiantaja yritystä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää suomalaisten pk-yritysten Kiinan-kaupan osaamista. Työn tarkoituksena oli kartoittaa pk-yrityksen Kiinaan viennissä kohtaamia esteitä ja haasteita sekä etsiä keinoja niiden voittamiseksi. Opinnäytetyön tutkimusongelmaksi muodostui selvittää, kohtaako suuri yritys ja pk-yritys samoja esteitä ja haasteita Kiinaan viennissä ja onko pk-yrityksen vaikeampaa selviytyä niistä kuin suuren yrityksen?
Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään Kiinan kaupan ongelmiin ja esteisiin. Lisäksi tutustutaan Kiinan talouteen, kansainvälistymisen edellytyksiin, Suomen ja Kiinan välisiin kaupallis-taloudellisiin suhteisiin sekä yhteistyöhön. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimusmateriaali kerättiin teemahaastatteluilla neljältä suomalaiselta yritykseltä: yhdeltä suuryritykseltä, yhdeltä keskikokoiselta ja kahdelta pieneltä yritykseltä. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin teema-alueittain.
Yritysten halu kasvaa ja menestyä lisäsi kiinnostusta Kiinan markkinoille, mikä osoittautui hyvin vaikeaksi yritysten tuntemattomuuden ja kovan kilpailun takia. Kiinan kaupan onnistumiselle tarvitaan kulttuuritietämystä, neuvottelutaitoja ja hyvien suhteiden luomista. Lainsäädäntö oli suurelle yritykselle ongelmallisempaa kuin pk-yritykselle samoin tekniset kaupanesteet. Tullausmenettelyjä pitivät pk-yritykset hitaina ja ennalta arvaamattomina. Kopiointiin ei katsottu olevan vaikutusmahdollisuuksia pk-yrityksessä ja suuryrityksessä se nähtiin tulevaisuuden haasteena. Suuri ja pk-yritys kohtaavat paljon samoja esteitä ja haasteita, mutta suuri yritys selviytyy niistä paremmin taloudellisten resurssiensa ansiosta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää suomalaisten pk-yritysten Kiinan-kaupan osaamista. Työn tarkoituksena oli kartoittaa pk-yrityksen Kiinaan viennissä kohtaamia esteitä ja haasteita sekä etsiä keinoja niiden voittamiseksi. Opinnäytetyön tutkimusongelmaksi muodostui selvittää, kohtaako suuri yritys ja pk-yritys samoja esteitä ja haasteita Kiinaan viennissä ja onko pk-yrityksen vaikeampaa selviytyä niistä kuin suuren yrityksen?
Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään Kiinan kaupan ongelmiin ja esteisiin. Lisäksi tutustutaan Kiinan talouteen, kansainvälistymisen edellytyksiin, Suomen ja Kiinan välisiin kaupallis-taloudellisiin suhteisiin sekä yhteistyöhön. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimusmateriaali kerättiin teemahaastatteluilla neljältä suomalaiselta yritykseltä: yhdeltä suuryritykseltä, yhdeltä keskikokoiselta ja kahdelta pieneltä yritykseltä. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin teema-alueittain.
Yritysten halu kasvaa ja menestyä lisäsi kiinnostusta Kiinan markkinoille, mikä osoittautui hyvin vaikeaksi yritysten tuntemattomuuden ja kovan kilpailun takia. Kiinan kaupan onnistumiselle tarvitaan kulttuuritietämystä, neuvottelutaitoja ja hyvien suhteiden luomista. Lainsäädäntö oli suurelle yritykselle ongelmallisempaa kuin pk-yritykselle samoin tekniset kaupanesteet. Tullausmenettelyjä pitivät pk-yritykset hitaina ja ennalta arvaamattomina. Kopiointiin ei katsottu olevan vaikutusmahdollisuuksia pk-yrityksessä ja suuryrityksessä se nähtiin tulevaisuuden haasteena. Suuri ja pk-yritys kohtaavat paljon samoja esteitä ja haasteita, mutta suuri yritys selviytyy niistä paremmin taloudellisten resurssiensa ansiosta.