Yrityksen sisäiset viestintäkanavat : Selvitys yrityksen X sisäisistä viestintäkanavista muutosviestinnän tueksi
Kolu, Tomi (2018)
Kolu, Tomi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217880
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yrityksen sisäisestä viestinnästä kanavat, joita pitkin viestit välittyvät työntekijöille. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona suomalaiselle, noin 140 henkilöä työllistävälle henkilöstöpalvelualan yritykselle. Viestintäkanavien selvityksellä oli tarkoitus tukea yrityksessä tapahtuvien muutosten tehokasta viestintää.
Opinnäytetyötä varten tehtiin selvitys käyttämällä kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Selvitystä varten kerättiin aineisto sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin yrityksen koko henkilöstölle, ja aineistoa analysoitiin kokonaisotantana. Vastausprosentiksi muodostui 39 prosenttia.
Selvityksen perusteella pystyttiin tunnistamaan, että yrityksen x sisäisessä viestinnässä viestittiin eniten suorissa lähiviestintäkanavissa. Viestintäkanavista merkittävimmät olivat johto, esimiehet, kollegat ja intranet. Viestintäkanavissa oli tunnistettavissa eroja viestittävän aiheen mukaan.
Tuloksista oli mahdollista tehdä useita yrityksen viestintää kehittäviä johtopäätöksiä. Tärkeimpinä kehittämiskohteina olivat muutoksiin vaikuttamisen mahdollisuuksien lisääminen, muutoksista viestimisen aikataulutus ja viestinnän avoimuuskäytänteiden selkeämpi viestintä. Yrityksen viestinnästä oli myös tunnistettavissa säilytettäviä ominaispiirteitä, kuten matala kynnys lähestyä johtoa ja työntekijöiden välinen vuorovaikutus.
Opinnäytetyötä varten tehtiin selvitys käyttämällä kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Selvitystä varten kerättiin aineisto sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin yrityksen koko henkilöstölle, ja aineistoa analysoitiin kokonaisotantana. Vastausprosentiksi muodostui 39 prosenttia.
Selvityksen perusteella pystyttiin tunnistamaan, että yrityksen x sisäisessä viestinnässä viestittiin eniten suorissa lähiviestintäkanavissa. Viestintäkanavista merkittävimmät olivat johto, esimiehet, kollegat ja intranet. Viestintäkanavissa oli tunnistettavissa eroja viestittävän aiheen mukaan.
Tuloksista oli mahdollista tehdä useita yrityksen viestintää kehittäviä johtopäätöksiä. Tärkeimpinä kehittämiskohteina olivat muutoksiin vaikuttamisen mahdollisuuksien lisääminen, muutoksista viestimisen aikataulutus ja viestinnän avoimuuskäytänteiden selkeämpi viestintä. Yrityksen viestinnästä oli myös tunnistettavissa säilytettäviä ominaispiirteitä, kuten matala kynnys lähestyä johtoa ja työntekijöiden välinen vuorovaikutus.