Liikuntaleikin kehittely -työkalu Päijät-Hämeen Liikunta ja Urheilu ry:lle
Sihvola, Elina; Kankkunen, Sanna (2018)
Sihvola, Elina
Kankkunen, Sanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117729
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kehittää työkalu liikuntaleikin kehittelyn tueksi Päijät-Hämeen Liikunta ja Urheilu ry:n käyttöön hyödynnettäväksi osana Liikkuva lapsi varhaiskasvatuksessa- hankkeen toimintaa. Työn tavoitteena oli vastata toimeksiantajan havaitsemaan tarpeeseen leikin kehittelystä varhaiskasvatuksen eri toimintaympäristöissä. Erityisesti kehitellessä leikkiä eri ikäisille lapsille, leikin fyysisen kuormittavuuden säilyttäminen on ollut toimeksiantajan mukaan monelle varhaiskasvattajalle haasteellista.
Työssä perehdyttiin varhaiskasvattajan rooliin liikuntakasvattajana, lapsen varhaisvuosien kehitykseen ja sitä tukevaan liikuntaan, liikuntaleikin merkitykseen lapsen kehitykselle sekä leikin kehittelyyn. Työ toteutettiin produktiivisena opinnäytetyönä, joka sai alkunsa syksyllä 2017. Työn lopulliset tavoitteet ja tuotos muotoutui tammikuussa 2018, kun havaittiin leikin kehittely -työkalun tarve hankkeen toiminnan tukena. Teoriatiedon perusteella luotiin liikuntaleikin kehittelystä suunnittelupohja, jota pilotoitiin Päijät-Hämeen alueella Erstan, Villähteen ja Kerinkallion päiväkodeissa. Pilotoinnin ja toimeksiantajan kanssa käytyjen keskustelujen perusteella työkalua kehitettiin lopulliseen ja visuaaliseen muotoon. Visuaalisesta toteutuksesta vastasi toimeksiantajan yhteistyögraafikko.
Liikuntaleikin kehittely- työkalu toteutettiin A4- kokoisena tulostettavana monisteena, jossa yhdistettiin teoriatieto ja suunnittelupohja. Teoriaosuus käsitteli leikin valintaa, lapsen osallisuuden huomioimista sekä leikin eri elementtejä: motoriset perustaidot, liiketekijät, leikin säännöt sekä tila ja välineet. Suunnittelupohjaan on jaettu leikin elementit omina osinaan ja jokainen elementtikohta sisältää esimerkkejä kyseisestä elementistä, sekä työstöpohjan, joka toimii kirjaamisalustana leikkiä kehitellessä.
Opinnäytetyön tuotos koettiin kouluttajien keskuudessa hyödylliseksi työkaluksi ja viimeistelyvaiheessa palautetta antaneiden varhaiskasvattajien mukaan työkalun visuaalinen toteutus oli houkutteleva ja asiasisältö selkeä. Myös opinnäytetyön tekijät olivat lopputulokseen tyytyväisiä ja kokivat valmiin työkalun onnistuneen tavoitteita vastaavasti. Lopullinen palaute työkalun onnistumisesta ja hyödynnettävyydestä saadaan valmiin työkalun pilotointivaiheessa ja varhaiskasvattajilta saadun palautteen pohjalta.
Työssä perehdyttiin varhaiskasvattajan rooliin liikuntakasvattajana, lapsen varhaisvuosien kehitykseen ja sitä tukevaan liikuntaan, liikuntaleikin merkitykseen lapsen kehitykselle sekä leikin kehittelyyn. Työ toteutettiin produktiivisena opinnäytetyönä, joka sai alkunsa syksyllä 2017. Työn lopulliset tavoitteet ja tuotos muotoutui tammikuussa 2018, kun havaittiin leikin kehittely -työkalun tarve hankkeen toiminnan tukena. Teoriatiedon perusteella luotiin liikuntaleikin kehittelystä suunnittelupohja, jota pilotoitiin Päijät-Hämeen alueella Erstan, Villähteen ja Kerinkallion päiväkodeissa. Pilotoinnin ja toimeksiantajan kanssa käytyjen keskustelujen perusteella työkalua kehitettiin lopulliseen ja visuaaliseen muotoon. Visuaalisesta toteutuksesta vastasi toimeksiantajan yhteistyögraafikko.
Liikuntaleikin kehittely- työkalu toteutettiin A4- kokoisena tulostettavana monisteena, jossa yhdistettiin teoriatieto ja suunnittelupohja. Teoriaosuus käsitteli leikin valintaa, lapsen osallisuuden huomioimista sekä leikin eri elementtejä: motoriset perustaidot, liiketekijät, leikin säännöt sekä tila ja välineet. Suunnittelupohjaan on jaettu leikin elementit omina osinaan ja jokainen elementtikohta sisältää esimerkkejä kyseisestä elementistä, sekä työstöpohjan, joka toimii kirjaamisalustana leikkiä kehitellessä.
Opinnäytetyön tuotos koettiin kouluttajien keskuudessa hyödylliseksi työkaluksi ja viimeistelyvaiheessa palautetta antaneiden varhaiskasvattajien mukaan työkalun visuaalinen toteutus oli houkutteleva ja asiasisältö selkeä. Myös opinnäytetyön tekijät olivat lopputulokseen tyytyväisiä ja kokivat valmiin työkalun onnistuneen tavoitteita vastaavasti. Lopullinen palaute työkalun onnistumisesta ja hyödynnettävyydestä saadaan valmiin työkalun pilotointivaiheessa ja varhaiskasvattajilta saadun palautteen pohjalta.