Opettaja opiskelijan työn ilon edistäjänä : toimintaterapia ja positiivinen psykologia opiskelijan työhyvinvoinnin tukena
Lehtinen, Deeana; Lundén, Anna (2018)
Lehtinen, Deeana
Lundén, Anna
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117698
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on opiskelijan työn ilo, opettajan näkökulmasta katsottuna. Työhyvinvoinnin tutkimukset osoittavat nykyään kiinnostusta positiivisiin kokemuksiin ja tuntemuksiin, kuten työn iloon ja innostuneisuuteen työssä. Työn ilo liittyy työntekijän motivoituneisuuteen, innostuneisuuteen ja menestymiseen. (Hakanen, 2011; Seligman, 2002; Uusitalo-Malmivaara, 2014).
Opinnäytetyössä tutkitaan työn iloa toimintaterapian näkökulmasta, jonka mukaan ihmisen toiminta vaikuttaa oleellisesti hänen hyvinvointiinsa. Opinnäytetyö tuo esille opettajan kokemuksen vaikutuksestaan opiskelijan työn iloon. Viitekehyksenä toimii Canadian Model of Occupational Performance and Engagement malli, jonka osa-alueet ovat toiminta, ihminen ja ympäristö. Toiminta osa-alueeseen katsottiin kuuluvan opettamistyylit ja menetelmät. Toisena osa-alueena on ihminen. Tästä näkökulmasta katsottiin opettajaa asiantuntijana, joka tekee työtään persoonallaan. Kolmas osa-alue on ympäristö, johon opettaja kuuluu organisaation työntekijänä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineistokeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Analyysi tehtiin teorialähtöisesti toimintaterapian teorian mukaan. Aineiston analyysissa ja tulosten jäsentämisessä käytettiin toimintaterapian CMOP-E mallin käsiteitä. Tutkimuksen taustana käytettiin myös positiivisen psykologian ja työhyvinvoinnin teoriaa. Tulosten mukaan opettajat kokevat, että he pystyvät vaikuttamaan myönteisesti opiskelijan työn iloon ja heillä on käytössä monipuolisia keinoja opiskelun ilon edistämiseen.
Opinnäytetyössä tutkitaan työn iloa toimintaterapian näkökulmasta, jonka mukaan ihmisen toiminta vaikuttaa oleellisesti hänen hyvinvointiinsa. Opinnäytetyö tuo esille opettajan kokemuksen vaikutuksestaan opiskelijan työn iloon. Viitekehyksenä toimii Canadian Model of Occupational Performance and Engagement malli, jonka osa-alueet ovat toiminta, ihminen ja ympäristö. Toiminta osa-alueeseen katsottiin kuuluvan opettamistyylit ja menetelmät. Toisena osa-alueena on ihminen. Tästä näkökulmasta katsottiin opettajaa asiantuntijana, joka tekee työtään persoonallaan. Kolmas osa-alue on ympäristö, johon opettaja kuuluu organisaation työntekijänä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineistokeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Analyysi tehtiin teorialähtöisesti toimintaterapian teorian mukaan. Aineiston analyysissa ja tulosten jäsentämisessä käytettiin toimintaterapian CMOP-E mallin käsiteitä. Tutkimuksen taustana käytettiin myös positiivisen psykologian ja työhyvinvoinnin teoriaa. Tulosten mukaan opettajat kokevat, että he pystyvät vaikuttamaan myönteisesti opiskelijan työn iloon ja heillä on käytössä monipuolisia keinoja opiskelun ilon edistämiseen.