Varhaiskasvattajien käsityksiä lastensuojelun asiakkaana olevan lapsen kohtaamisesta päiväkodissa
Jokela, Jenna; Ekola, Eeva (2018)
Jokela, Jenna
Ekola, Eeva
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111517262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111517262
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvattajilla on lastensuojelun asiakkaana olevan lapsen kohtaamisesta päiväkodissa sekä miten he kohtaavat tällaiset lapset. Lisäksi tutkittiin, millaista osaamista varhaiskasvattajalla tulee olla, kun lapsiryhmässä on lastensuojelun piirissä oleva lapsi. Tavoitteena oli saada lisätietoa kyseisestä aiheesta, jota alalla työskentelevät varhaiskasvattajat voisivat hyödyntää työssään.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu seuraavista aiheista: varhaiskasvatus, lastensuojelu, kiintymyssuhde, osallisuus ja erityisen tuen tarve. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin parihaastatteluina, joihin osallistui yhteensä kuusi varhaiskasvattajaa. Kaikki tutkimukseen osallistuneet olivat samasta päiväkodista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja sen tukena käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että varhaiskasvattajat kohtaavat kaikki lapset samanarvoisesti riippumatta lapsen taustasta. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvattajilta tulee löytyä muun muassa herkkyyttä ja ymmärrystä lasta kohtaan sekä monenlaista tietotaitoa eri aloilta. Varhaiskasvattajat kokivat, että normaalien sääntöjen ja rajojen sekä perusarkeen liittyvien taitojen hallinta on tärkeää, jotta voidaan tukea lastensuojelun piirissä olevaa lasta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu seuraavista aiheista: varhaiskasvatus, lastensuojelu, kiintymyssuhde, osallisuus ja erityisen tuen tarve. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin parihaastatteluina, joihin osallistui yhteensä kuusi varhaiskasvattajaa. Kaikki tutkimukseen osallistuneet olivat samasta päiväkodista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja sen tukena käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että varhaiskasvattajat kohtaavat kaikki lapset samanarvoisesti riippumatta lapsen taustasta. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvattajilta tulee löytyä muun muassa herkkyyttä ja ymmärrystä lasta kohtaan sekä monenlaista tietotaitoa eri aloilta. Varhaiskasvattajat kokivat, että normaalien sääntöjen ja rajojen sekä perusarkeen liittyvien taitojen hallinta on tärkeää, jotta voidaan tukea lastensuojelun piirissä olevaa lasta.