Äidinkielen opetuksen liikunnallistaminen : - Opas 5–6-vuotiaiden lasten äidinkielen opetukseen liikunnan avulla
Sirviö, Hanna (2018)
Sirviö, Hanna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110916898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110916898
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa 5-6-vuotiaiden lasten äidinkielen taitoja ja valmistaa heitä täten koulumaailmaa varten. Tavoitteena oli luoda opas, joka sisältää liikunnallisia ja toiminnallisia harjoitteita äidinkielen opetukseen varhaiskasvatuksessa. Lapsille pidettiin kolme liikunnallista toimintatuokiota, joissa oppaaseen tulleita harjoitteita testattiin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan, Touhula liikuntapäiväkoti Marjalan kanssa. Keskeisiä menetelmiä olivat haastattelu, havainnointi, itsereflektointi ja liikunnalliset ja toiminnalliset menetelmät. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas, joka on apuna varhaiskasvattajien äidinkielen opetuksen suunnittelussa.
Opasta voi myöhemmin käyttää hyödyksi muidenkin lapsiryhmien kanssa tai siitä voi saada inspiraatiota ja vinkkejä oman toiminnallisen tai liikunnallisen toiminnan suunnitteluun myös muissa oppiaineissa kuin äidinkielessä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan, Touhula liikuntapäiväkoti Marjalan kanssa. Keskeisiä menetelmiä olivat haastattelu, havainnointi, itsereflektointi ja liikunnalliset ja toiminnalliset menetelmät. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas, joka on apuna varhaiskasvattajien äidinkielen opetuksen suunnittelussa.
Opasta voi myöhemmin käyttää hyödyksi muidenkin lapsiryhmien kanssa tai siitä voi saada inspiraatiota ja vinkkejä oman toiminnallisen tai liikunnallisen toiminnan suunnitteluun myös muissa oppiaineissa kuin äidinkielessä.