Lääkehoidon ohjaus : opetusvideo
Siika-Aho, Kirsi; Vaattovaara, Mari (2018)
Siika-Aho, Kirsi
Vaattovaara, Mari
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110716777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110716777
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tehdä tietoperustaan ja omaan osaamiseen pohjautuen videon käsikirjoitus, kuvakäsikirjoitus sekä itse video. Opetusvideolla on tarkoitus selventää ja konkretisoida lääkehoidon ohjausta käsitteenä hoitoalan opiskelijoille ja saada ohjauksesta laadukkaampaa.
Videon käsikirjoituksesta, kuvakäsikirjoituksesta ja näyttelemisestä vastaamme itse. Videon kuvaa ja käsittelee medianomi-opiskelija Jenna Louhela. Videon valmistuttua se jää opetuskäyttöön Oulun ammattikorkeakoululle. Oppilaat pystyvät tuomaan videolta oppimansa työpaikoille ja siirtämään tietoa ja toimintamallia kauemmin alalla olleille työntekijöille. Tällä tavoin toimintamalli siirtyy eteenpäin ja työntekijöiden osaaminen päivittyy.
Suunnitelmamallina on käytetty toiminnallista opinnäytetyötä. Tärkeimpänä aineistona on WHO:n maailmanlaajuinen tutkimus pitkäaikaisiin hoitoihin sitoutumisesta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että joka toinen potilas ei sitoudu hoitoonsa ja jättää lääkkeen käytön kesken. Ohjauksella todettiin olevan suuri merkitys hoitoon sitoutumisessa. Lääkehoidon konkreettisesta ohjauksesta olemme löytäneet tietoa Hoida ja Kirjaa- oppikirjasta. Lääkehoidon ohjaus koostuu suullisesta ja kirjallisesta ohjauksesta. Ohjaukseen kuuluu potilaan motivointi, oikean lääkkeenottotekniikan ohjaus, lääkkeen vaikutusten ja haittavaikutusten seuraamisen ohjaus, tiedonanto lääkkeiden yhteensopivuudesta ja yhteisvaikutuksista, itsehoitolääkkeiden käytön ohjaus, pitkäaikaissairauksien omaseurannan ohjaus, sekä ohjaus lääkityksen muuttamiseen seurannan tulosten mukaan. Lisäksi hoitajan tulee varmistaa, että potilas on varmasti ymmärtänyt saadun ohjauksen.
Videon käsikirjoituksesta, kuvakäsikirjoituksesta ja näyttelemisestä vastaamme itse. Videon kuvaa ja käsittelee medianomi-opiskelija Jenna Louhela. Videon valmistuttua se jää opetuskäyttöön Oulun ammattikorkeakoululle. Oppilaat pystyvät tuomaan videolta oppimansa työpaikoille ja siirtämään tietoa ja toimintamallia kauemmin alalla olleille työntekijöille. Tällä tavoin toimintamalli siirtyy eteenpäin ja työntekijöiden osaaminen päivittyy.
Suunnitelmamallina on käytetty toiminnallista opinnäytetyötä. Tärkeimpänä aineistona on WHO:n maailmanlaajuinen tutkimus pitkäaikaisiin hoitoihin sitoutumisesta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että joka toinen potilas ei sitoudu hoitoonsa ja jättää lääkkeen käytön kesken. Ohjauksella todettiin olevan suuri merkitys hoitoon sitoutumisessa. Lääkehoidon konkreettisesta ohjauksesta olemme löytäneet tietoa Hoida ja Kirjaa- oppikirjasta. Lääkehoidon ohjaus koostuu suullisesta ja kirjallisesta ohjauksesta. Ohjaukseen kuuluu potilaan motivointi, oikean lääkkeenottotekniikan ohjaus, lääkkeen vaikutusten ja haittavaikutusten seuraamisen ohjaus, tiedonanto lääkkeiden yhteensopivuudesta ja yhteisvaikutuksista, itsehoitolääkkeiden käytön ohjaus, pitkäaikaissairauksien omaseurannan ohjaus, sekä ohjaus lääkityksen muuttamiseen seurannan tulosten mukaan. Lisäksi hoitajan tulee varmistaa, että potilas on varmasti ymmärtänyt saadun ohjauksen.