Liiketoiminta-analytiikka pilvipalveluna : Case Soleno Oy
Matkaselkä, Maarit (2018)
Matkaselkä, Maarit
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101716063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101716063
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona työnantajayritykselleni Soleno Oy:lle, joka on liiketoiminta-analytiikkaan erikoistunut asiantuntijaorganisaatio. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka konseptoida mahdollisimman käyttäjälähtöisesti suunniteltu liiketoiminta-analytiikkapilvipalvelu. Kehittämistehtävän avulla haluttiin myös syventää yrityksen tämänhetkistä asiakasymmärrystä sekä kartoittaa potentiaalisen asiakkaan palvelupolkua ja sen varrella ilmeneviä kriittisiä palvelutuokioita.
Opinnäytetyötä lähestyttiin teoreettisen viitekehyksen osalta tapaustutkimuksen näkökulmasta ja tietoperusta kerättiin liiketoiminta-analytiikkaa sekä pilvipalveluita käsittelevästä kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Varsinaisessa kehittämistehtävässä keskityttiin uuden pilvipalvelukonseptin ideoimiseen sekä asiakasymmärryksen syventämiseen erilaisia palvelumuotoilun työkaluja hyödyntäen. Ideointia varten järjestettiin toimeksiantajaorganisaation sisäinen työpaja ja asiakasymmärrystä kartoitettiin muun muassa syvähaastattelulla sekä aiemman, päivittäisissä työtilanteissa kertyneen, havainnointiin pohjautuvan tiedon avulla.
Pilvianalytiikan tarjoamisen ensimmäinen vaihe on selvittää konseptin kokonaiskustannukset sekä toimeksiantajalle että loppukäyttäjälle sekä lisätä alustava palveluhinnasto yrityksen nettisivuille. Tärkeimmät asiakasarvoa ja palvelun houkuttelevuutta lisäävät kehitysideat hinnoittelun läpinäkyvyyden lisäksi ovat selkeät opastusvideot ja ilmainen kokeilumahdollisuus yrityksen nettisivuilla. Nämä kehittämiskohteet poistavat kriittisiä palvelutuokioita asiakkaan palvelupolulta ja edesauttavat asiakkaan ostopäätöstä riippumatta siitä, onko kyse pilvianalytiikasta vai on-premises -analytiikasta.
Analytiikkatyökalujen osalta ollaan tulevaisuudessa menossa kohti itsepalvelullisuutta, visuaalisuutta, interaktiivisuutta, pilvipalvelullisuutta ja mobiiliutta. Liiketoiminta-analytiikan ja pilvipalveluiden yhdistämisessä on monia synergiaetuja, mutta myös haasteita. Tämän tutkimuksellisen kehittämistehtävän myötä nousi esille jatkotutkimusaiheiksi sekä liiketoiminta-analytiikan hyödyntäminen pk-yrityksissä että tarkempi tarkastelu liiketoiminta-analytiikan pilvipalvelullisuuden hyödyistä pk-yrityksille.
Opinnäytetyötä lähestyttiin teoreettisen viitekehyksen osalta tapaustutkimuksen näkökulmasta ja tietoperusta kerättiin liiketoiminta-analytiikkaa sekä pilvipalveluita käsittelevästä kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Varsinaisessa kehittämistehtävässä keskityttiin uuden pilvipalvelukonseptin ideoimiseen sekä asiakasymmärryksen syventämiseen erilaisia palvelumuotoilun työkaluja hyödyntäen. Ideointia varten järjestettiin toimeksiantajaorganisaation sisäinen työpaja ja asiakasymmärrystä kartoitettiin muun muassa syvähaastattelulla sekä aiemman, päivittäisissä työtilanteissa kertyneen, havainnointiin pohjautuvan tiedon avulla.
Pilvianalytiikan tarjoamisen ensimmäinen vaihe on selvittää konseptin kokonaiskustannukset sekä toimeksiantajalle että loppukäyttäjälle sekä lisätä alustava palveluhinnasto yrityksen nettisivuille. Tärkeimmät asiakasarvoa ja palvelun houkuttelevuutta lisäävät kehitysideat hinnoittelun läpinäkyvyyden lisäksi ovat selkeät opastusvideot ja ilmainen kokeilumahdollisuus yrityksen nettisivuilla. Nämä kehittämiskohteet poistavat kriittisiä palvelutuokioita asiakkaan palvelupolulta ja edesauttavat asiakkaan ostopäätöstä riippumatta siitä, onko kyse pilvianalytiikasta vai on-premises -analytiikasta.
Analytiikkatyökalujen osalta ollaan tulevaisuudessa menossa kohti itsepalvelullisuutta, visuaalisuutta, interaktiivisuutta, pilvipalvelullisuutta ja mobiiliutta. Liiketoiminta-analytiikan ja pilvipalveluiden yhdistämisessä on monia synergiaetuja, mutta myös haasteita. Tämän tutkimuksellisen kehittämistehtävän myötä nousi esille jatkotutkimusaiheiksi sekä liiketoiminta-analytiikan hyödyntäminen pk-yrityksissä että tarkempi tarkastelu liiketoiminta-analytiikan pilvipalvelullisuuden hyödyistä pk-yrityksille.