Tilapäisten liikennemerkkien pystytystavat
Eerikäinen, Mikko (2018)
Eerikäinen, Mikko
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100515699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100515699
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön keskeisin tehtävä oli tutkia ja testata erilaisia liikennemerkkien jalustatyyppejä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää tilapäisille liikennemerkeille korvaava pystytystapa maahan lyötävälle lyöntijalustalle. Maan alla kulkee paljon kaapeleita sekä putkia, joten usein käytetty lyöntijalusta ei sovellu kaikkialle tilapäisten liikennemerkkien pystyttämiseen taajama-alueella. Työssä tarkastellaan jalustatyyppien vakautta pysyä pystyssä ohi ajavien ajoneuvojen muodostamassa ilmavirtauksessa. Liikennemerkki jalustojen testaaminen suoritettiin tiealueella ja jalustoihin oli kiinnitetty varoitusmerkki, kaksirivinen lisäkilpi sekä vilkku.
Testien suorittaminen kesti neljä päivää ja tuona aikana jalustoja testattiin kahdella eri etäisyydellä normaali- ja suurikokoisilla liikennemerkeillä. Tutkimuksessa käytettyjen jalustojen tulokset olivat hyvin samankaltaisia toistensa kanssa eikä niissä syntynyt huomattavia eroavaisuuksia. Tuloksista voidaan päätellä, että testeissä käytetyillä jalustoilla liikennemerkit pysyvät pystyssä.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa perehdyttiin tilapäisiin liikennejärjestelyihin sekä tutustuttiin liikenteenohjauslaitteisiin. Haastatteluosuudessa esitettiin alan asiantuntijoille kysymyksiä jalustatyypeistä ja vastauksien perusteella valittiin jalustatyypit testiosuutta varten. Lopuksi käytiin testitulokset läpi ja suoritettiin vertailu jalustatyyppien kesken.
Opinnäytetyön tilaajana oli Liikennevirasto ja työ on tehty Ramboll Finland Oy:n kautta. Liikennemerkkien pystyttämisestä vastasi Lahden LKJ-Palvelut Oy.
Testien suorittaminen kesti neljä päivää ja tuona aikana jalustoja testattiin kahdella eri etäisyydellä normaali- ja suurikokoisilla liikennemerkeillä. Tutkimuksessa käytettyjen jalustojen tulokset olivat hyvin samankaltaisia toistensa kanssa eikä niissä syntynyt huomattavia eroavaisuuksia. Tuloksista voidaan päätellä, että testeissä käytetyillä jalustoilla liikennemerkit pysyvät pystyssä.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa perehdyttiin tilapäisiin liikennejärjestelyihin sekä tutustuttiin liikenteenohjauslaitteisiin. Haastatteluosuudessa esitettiin alan asiantuntijoille kysymyksiä jalustatyypeistä ja vastauksien perusteella valittiin jalustatyypit testiosuutta varten. Lopuksi käytiin testitulokset läpi ja suoritettiin vertailu jalustatyyppien kesken.
Opinnäytetyön tilaajana oli Liikennevirasto ja työ on tehty Ramboll Finland Oy:n kautta. Liikennemerkkien pystyttämisestä vastasi Lahden LKJ-Palvelut Oy.