EXTERNAL EMPLOYER IMAGE OF THE CASE COMPANY
Laurila, Sini (2018)
Laurila, Sini
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092715488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092715488
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia yrityksen ulkoista työnantajamielikuvaa. Tämän tutkimuksen tuloksia työnantajamielikuvasta verrattiin aiemmin tutkittuihin tulok-siin. Tutkimus toteutettiin keväällä 2018. Työn tavoitteena oli selvittää, miten yri-tyksen työnantajamielikuva oli kehittynyt vuodesta 2016. Tavoitteena oli lisäksi selvittää, mitä ihmiset kokivat yrityksen voivan tarjota heille. Edellisen tutkimuk-sen toteutuksen jälkeen yritys oli kokenut merkittävää kasvua ja rekrytoinut merkit-tävän suuren joukon uusia työntekijöitä.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin yrityskuvaa ja sen mainetta, työn-antajakuvaa ja sen vaikutuksia rekrytointeihin. Toinen merkittävä aihe teoreettises-sa osuudessa oli työnantajan brändäys. Tässä keskityttiin erityisesti brändäyksen vaikutuksiin rekrytointiin ja työnantajamielikuvaan.
Työ pohjautui pääsääntöisesti määrälliseen tutkimukseen, jossa oli mukana piirteitä laadullisesta tutkimuksesta. Työn empiirisessä osuudessa toteutettiin kyselylomake, jonka avulla pyrittiin selvittämään henkilöiden mielikuva yrityksestä työnantajana. Tutkimusjoukko ei tutkimuksen toteutushetkellä työskennellyt työnantajan alaisuu-dessa. Kyselylomake pohjautui aiempaan tutkimukseen ja sen aiheet seuraavat vah-vasti tutkimuksen teoriassa löydettyjä aiheita. Kyselyssä käytettiin 21 kysymystä, jotka yhdistettiin viiteen eri teemaan.
Yritys rekrytoi tälläkin hetkellä huomattavasti uusia henkilöitä, sekä aikoo tulevai-suudessa rekrytoida paljon. Tutkimuksella halutaan samalla selvittää, miten massa-rekrytointi ja yrityksen nopea kasvu ovat vaikuttaneet yrityksen työantajamieliku-vaan. Tutkimus on yritykselle erittäin tärkeä. Tutkimus mahdollistaa työnantaja-mielikuvan kehittämisen, sillä se kuvaa yrityksen nykyisen työnantajakuvan ja ver-taa tuloksia aiemmin tutkittuihin tuloksiin. Työnantajamielikuvan selvittäminen mahdollistaa yritystä brändäämään itseään paremmin ja kilpailemaan tehokkaam-min työnantajamarkkinoilla.
Työn tuloksena saatiin selville yrityksen ulkoinen työnantajakuva. Tutkimuksessa kävi ilmi, miten työnantajakuva on kehittynyt. Tuloksista huomattiin, miten ihmiset kokivat yrityksen mahdollisesti tarjoavan työntekijöilleen.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin yrityskuvaa ja sen mainetta, työn-antajakuvaa ja sen vaikutuksia rekrytointeihin. Toinen merkittävä aihe teoreettises-sa osuudessa oli työnantajan brändäys. Tässä keskityttiin erityisesti brändäyksen vaikutuksiin rekrytointiin ja työnantajamielikuvaan.
Työ pohjautui pääsääntöisesti määrälliseen tutkimukseen, jossa oli mukana piirteitä laadullisesta tutkimuksesta. Työn empiirisessä osuudessa toteutettiin kyselylomake, jonka avulla pyrittiin selvittämään henkilöiden mielikuva yrityksestä työnantajana. Tutkimusjoukko ei tutkimuksen toteutushetkellä työskennellyt työnantajan alaisuu-dessa. Kyselylomake pohjautui aiempaan tutkimukseen ja sen aiheet seuraavat vah-vasti tutkimuksen teoriassa löydettyjä aiheita. Kyselyssä käytettiin 21 kysymystä, jotka yhdistettiin viiteen eri teemaan.
Yritys rekrytoi tälläkin hetkellä huomattavasti uusia henkilöitä, sekä aikoo tulevai-suudessa rekrytoida paljon. Tutkimuksella halutaan samalla selvittää, miten massa-rekrytointi ja yrityksen nopea kasvu ovat vaikuttaneet yrityksen työantajamieliku-vaan. Tutkimus on yritykselle erittäin tärkeä. Tutkimus mahdollistaa työnantaja-mielikuvan kehittämisen, sillä se kuvaa yrityksen nykyisen työnantajakuvan ja ver-taa tuloksia aiemmin tutkittuihin tuloksiin. Työnantajamielikuvan selvittäminen mahdollistaa yritystä brändäämään itseään paremmin ja kilpailemaan tehokkaam-min työnantajamarkkinoilla.
Työn tuloksena saatiin selville yrityksen ulkoinen työnantajakuva. Tutkimuksessa kävi ilmi, miten työnantajakuva on kehittynyt. Tuloksista huomattiin, miten ihmiset kokivat yrityksen mahdollisesti tarjoavan työntekijöilleen.