Tunnetaitoja tukevan draamakokonaisuuden kehittäminen varhaiskasvatuksen käyttöön FinFamin hankkeessa
Liuha, Katja; Tuppurainen, Ritva; Hosia, Salla (2018)
Liuha, Katja
Tuppurainen, Ritva
Hosia, Salla
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082914728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082914728
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hosia, Salla; Liuha, Katja & Tuppurainen, Ritva. Tunnetaitoja tukevan draamakokonaisuuden kehittäminen varhaiskasvatuksen käyttöön FinFamin hankkeessa. Syksy 2018. 60 sivua, 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus
Tavoitteena opinnäytetyössä oli lisätä vuorovaikutus- ja tunnetaitojen käsittelyä varhaiskasvatuksen arjessa ja siten tukea alle kouluikäisten lasten hyvinvointia ja mielenterveyttä. Opinnäytetyö tehtiin FinFamin Mieletön Mahdollisuus (20142018) -hankkeeseen liittyen. Prosessissa kehitettiin vuorovaikutusta ja tunnetaitoja tukeva draamamateriaali varhaiskasvatuksen käyttöön.
Materiaalin on tarkoitus tuoda keinoja sellaisten lasten hyvinvoinnin tukemiseksi, joita kodin mielenterveys- ja päihdeongelmat koskettavat. Sen on tarkoitus toimia etenkin ennaltaehkäisevänä menetelmänä. Materiaali on tarkoitettu käytettäväksi hyvinvoinnin, tunnetaitojen ja erilaisten toimintatapojen tukemiseksi koko päiväkotiryhmän kanssa. Työskentelyssä kuljetaan tarinan, tunnekoulun, laulun ja leikin vuorotteluna.
Opinnäytetyössä kartoitettiin draamamateriaalin tarvetta varhaiskasvatuksessa, arvioitiin draamamateriaalia sen eri vaiheissa sekä pilotoitiin materiaalia tulevaa käyttöä varten. Lisäksi siihen kuului opinnäytetyöntekijöiden draamamateriaalin kokeilu varhaiskasvatuksessa omien havaintotulosten aikaansaamiseksi. Prosessin kulkua kuvattiin alkusuunnittelusta valmiin materiaalin julkaisemiseen asti.
Opinnäytetyössä käytettiin työpajatyöskentelyä tiedonkeruumenetelmänä ja valokuvausta toiminnan dokumentointina. Työpajojen tuloksena saatiin tietoa siitä, minkälaista tarvetta varhaiskasvatuksessa on lasten mielenterveyden ja hyvinvoinnin tukemiseen. Varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkemysten ja kokemusten pohjalta draamasuunnittelija teki luonnosehdotuksen tulevan draamamateriaalin sisällöstä ja pituudesta. Pilotoinnin avulla selvitettiin miltä tarina kuulosti, miten se toimi käytännössä sekä olivatko tehtävät ikätason mukaisia. Pilotoinnin tuloksena selvisi, että draamamateriaalin visuaalisesta ulkoasusta pidettiin paljon, tarinat koettiin helposti samaistuttaviksi ja varhaiskasvatusikäisille lapsille sopiviksi.
Asiasanat: draamakasvatus, lapsiomainen, mielenterveys, tunnetaidot, varhaiskasvatus, vuorovaikutus
Hosia, Salla; Liuha, Katja & Tuppurainen, Ritva. Tunnetaitoja tukevan draamakokonaisuuden kehittäminen varhaiskasvatuksen käyttöön FinFamin hankkeessa. Syksy 2018. 60 sivua, 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus
Tavoitteena opinnäytetyössä oli lisätä vuorovaikutus- ja tunnetaitojen käsittelyä varhaiskasvatuksen arjessa ja siten tukea alle kouluikäisten lasten hyvinvointia ja mielenterveyttä. Opinnäytetyö tehtiin FinFamin Mieletön Mahdollisuus (20142018) -hankkeeseen liittyen. Prosessissa kehitettiin vuorovaikutusta ja tunnetaitoja tukeva draamamateriaali varhaiskasvatuksen käyttöön.
Materiaalin on tarkoitus tuoda keinoja sellaisten lasten hyvinvoinnin tukemiseksi, joita kodin mielenterveys- ja päihdeongelmat koskettavat. Sen on tarkoitus toimia etenkin ennaltaehkäisevänä menetelmänä. Materiaali on tarkoitettu käytettäväksi hyvinvoinnin, tunnetaitojen ja erilaisten toimintatapojen tukemiseksi koko päiväkotiryhmän kanssa. Työskentelyssä kuljetaan tarinan, tunnekoulun, laulun ja leikin vuorotteluna.
Opinnäytetyössä kartoitettiin draamamateriaalin tarvetta varhaiskasvatuksessa, arvioitiin draamamateriaalia sen eri vaiheissa sekä pilotoitiin materiaalia tulevaa käyttöä varten. Lisäksi siihen kuului opinnäytetyöntekijöiden draamamateriaalin kokeilu varhaiskasvatuksessa omien havaintotulosten aikaansaamiseksi. Prosessin kulkua kuvattiin alkusuunnittelusta valmiin materiaalin julkaisemiseen asti.
Opinnäytetyössä käytettiin työpajatyöskentelyä tiedonkeruumenetelmänä ja valokuvausta toiminnan dokumentointina. Työpajojen tuloksena saatiin tietoa siitä, minkälaista tarvetta varhaiskasvatuksessa on lasten mielenterveyden ja hyvinvoinnin tukemiseen. Varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkemysten ja kokemusten pohjalta draamasuunnittelija teki luonnosehdotuksen tulevan draamamateriaalin sisällöstä ja pituudesta. Pilotoinnin avulla selvitettiin miltä tarina kuulosti, miten se toimi käytännössä sekä olivatko tehtävät ikätason mukaisia. Pilotoinnin tuloksena selvisi, että draamamateriaalin visuaalisesta ulkoasusta pidettiin paljon, tarinat koettiin helposti samaistuttaviksi ja varhaiskasvatusikäisille lapsille sopiviksi.
Asiasanat: draamakasvatus, lapsiomainen, mielenterveys, tunnetaidot, varhaiskasvatus, vuorovaikutus