MATEMATIIKKAA AISTIEN AVULLA : Opetuksen työkalupakki esi- ja alkuopetukseen
Saha, Miia (2018)
Saha, Miia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082914719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082914719
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa esi- ja alkuopetukseen toiminnallisen matematiikan opetusvälineitä, joiden avulla oppilas voi oppimisen tukemisena käyttää eri aistikanavia.
Välineistön pilottikokeiluun osallistui Noormarkun yhtenäiskoulun pienopetuksen 1-2 luokkien ryhmä opettajan ja avustajien kanssa. Pilottikokeilu suoritettiin lukuvuoden 2017–2018 aikana. Kokeilun aikana opetushenkilökunnalta kerättiin kokemuksia keskusteluiden ja kyselyn avulla, joista saatuja kokemuksia käytettiin pohjana loppuhaastattelussa. Työkalupakkiin valmistettiin seitsemän erilaista opetuksen apuvälinettä, jotka mahdollistavat toiminnallisen ja aisteja aktivoivan opetuksen.
Toiminnallisen opinnäytetyön teoria pohjautuu erilaisten oppimistyylien teoriaan, Varga-Nemenyi-menetelmään, toiminnalliseen opettamiseen sekä näistä tehtyihin tutkimuksiin. Pilottikokeilussa saatuja tuloksia verrattiin aiheen aikaisempien tutkimusten tuloksiin.
Saadun palautteen ja kerätyn käyttökokemuksen pohjalta voidaan todeta tämän kaltaisen materiaalin motivoivan oppilaita, antavan onnistumisen kokemuksia, monipuolistavan opetusta ja mahdollistavan toiminnallisen opetuksen. Opetusvälineistön avulla voidaan parantaa oppilaiden oppimistuloksia. Työvälineiden avulla voidaan suunnitella toimintapisteitä oppilaille suoritettaviksi ja ne koetaan jopa jännittävinä. Toiminnallinen ja aisteja käyttävä oppiminen on monipuolista ja helpommin lapsen omaan kokemusmaailmaan sidottavissa kuin matematiikan opetus, joka alusta alkaen pohjautuu lähes kokonaan matemaattisten symbolien käyttöön. Oppilaat sisäistivät uutta tietoa ja osasivat myöhemmin vastata oikein asiaa koskeviin kysymyksiin. Toiminnallisuus antaa kinesteettiselle oppilaalle mahdollisuuden tuntea ja kokeilla, mutta se ei kuitenkaan kohoa esteeksi visuaaliselle tai auditiivisellekaan oppilaalle, vaan tarjoaa myös näiden aistikanavien käyttäjille omat ärsykkeensä. Tutkimuksessa saadut tulokset olivat hyvin samansuuntaisia kuin toiminnallisen opettamisen aiemmissa tutkimuksissa. Tämä osaltaan lisää tutkimuksen arvoa yleistettävyydessä, vaikka tutkimuksen otanta tällä kertaa oli todella suppea.
Välineistön pilottikokeiluun osallistui Noormarkun yhtenäiskoulun pienopetuksen 1-2 luokkien ryhmä opettajan ja avustajien kanssa. Pilottikokeilu suoritettiin lukuvuoden 2017–2018 aikana. Kokeilun aikana opetushenkilökunnalta kerättiin kokemuksia keskusteluiden ja kyselyn avulla, joista saatuja kokemuksia käytettiin pohjana loppuhaastattelussa. Työkalupakkiin valmistettiin seitsemän erilaista opetuksen apuvälinettä, jotka mahdollistavat toiminnallisen ja aisteja aktivoivan opetuksen.
Toiminnallisen opinnäytetyön teoria pohjautuu erilaisten oppimistyylien teoriaan, Varga-Nemenyi-menetelmään, toiminnalliseen opettamiseen sekä näistä tehtyihin tutkimuksiin. Pilottikokeilussa saatuja tuloksia verrattiin aiheen aikaisempien tutkimusten tuloksiin.
Saadun palautteen ja kerätyn käyttökokemuksen pohjalta voidaan todeta tämän kaltaisen materiaalin motivoivan oppilaita, antavan onnistumisen kokemuksia, monipuolistavan opetusta ja mahdollistavan toiminnallisen opetuksen. Opetusvälineistön avulla voidaan parantaa oppilaiden oppimistuloksia. Työvälineiden avulla voidaan suunnitella toimintapisteitä oppilaille suoritettaviksi ja ne koetaan jopa jännittävinä. Toiminnallinen ja aisteja käyttävä oppiminen on monipuolista ja helpommin lapsen omaan kokemusmaailmaan sidottavissa kuin matematiikan opetus, joka alusta alkaen pohjautuu lähes kokonaan matemaattisten symbolien käyttöön. Oppilaat sisäistivät uutta tietoa ja osasivat myöhemmin vastata oikein asiaa koskeviin kysymyksiin. Toiminnallisuus antaa kinesteettiselle oppilaalle mahdollisuuden tuntea ja kokeilla, mutta se ei kuitenkaan kohoa esteeksi visuaaliselle tai auditiivisellekaan oppilaalle, vaan tarjoaa myös näiden aistikanavien käyttäjille omat ärsykkeensä. Tutkimuksessa saadut tulokset olivat hyvin samansuuntaisia kuin toiminnallisen opettamisen aiemmissa tutkimuksissa. Tämä osaltaan lisää tutkimuksen arvoa yleistettävyydessä, vaikka tutkimuksen otanta tällä kertaa oli todella suppea.