Cumulus-hotellit liikematkustajien silmin : kanta-asiakkaiden asiakastyytyväisyys
Mäkinen, Juha-Pekka (2010)
Mäkinen, Juha-Pekka
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005209999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005209999
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on aiheena asiakastyytyväisyyskysely Cumulus-hotellien kanta-asiakkaille, joiden matkustuksen tarkoituksena on liikematkustus. Opinnäytetyö rakentuu yhdessä Cumulus-hotellien kanssa toteutetun lomakekyselyn ympärille. Opinnäytetyön tarkoituksena on antaa Cumulus-hotelleille tietoa niistä seikoista, jotka ovat liikematkustajille tärkeitä heidän majoittuessaan Cumuluksissa.
Tietoperustaosuudessa käsitellään kanta-asiakkuutta sekä kanta-asiakasjärjestelmiä ja niiden mukanaan tuomia etuja nimenomaan liikematkustajille. Opinnäytetyössä keskitytään myös sesonkeihin ja niiden tuomiin eri hinnoittelustrategioihin. Lisäksi käsitellään tunnetuimpia Suomessa toimivia eri hotelliketjuja sekä hotelliketjujen teoriaa yleensä ja esitellään Cumulus-hotellien sekä niiden käytössä olevan kanta-asiakasjärjestelmän toiminta.
Opinnäytetyön materiaalit koostuvat täysin kyselystä, johon Cumulus-hotellien liikematkustajat eri kaupungeissa vastasivat. Kysely oli nimenomaan suunnattu liikematkustajille, jotka majoittuvat usein Cumuluksissa. Liikematkustajan ei tarvinnut kuulua minkään kanta-asiakasjärjestelmän piiriin, vaikka kyselyssä otettiinkin erityisesti Cumulus-hotellien oma kanta-asiakasjärjestelmä keskeisesti huomioon.
Kyselyn pohjalta opinnäytetyön tuloksina saatiin selville, että Cumulus-hotellien oman kanta-asiakasjärjestelmän tuomat henkilökohtaiset edut merkitsevät liikematkustajille erittäin paljon, jopa enemmän kuin hotellihuoneen hinta. Liikematkustajat arvostavat niin ikään ammattitaitoista henkilökuntaa, hotellin keskeistä sijaintia sekä hyviä palveluita hotellissa. Tuloksista selvisi myös, että suurin osa kyselyyn vastanneista henkilöistä on noin 47–58-vuotiaita työntekijöitä, joiden majoituksen maksaa työnantaja. Heille kertyy vuoden aikana majoitusvuorokausia vähintään noin 45 kappaletta ja majoittumiset keskittyvät Etelä- ja Länsi-Suomen läänien alueille.
Tietoperustaosuudessa käsitellään kanta-asiakkuutta sekä kanta-asiakasjärjestelmiä ja niiden mukanaan tuomia etuja nimenomaan liikematkustajille. Opinnäytetyössä keskitytään myös sesonkeihin ja niiden tuomiin eri hinnoittelustrategioihin. Lisäksi käsitellään tunnetuimpia Suomessa toimivia eri hotelliketjuja sekä hotelliketjujen teoriaa yleensä ja esitellään Cumulus-hotellien sekä niiden käytössä olevan kanta-asiakasjärjestelmän toiminta.
Opinnäytetyön materiaalit koostuvat täysin kyselystä, johon Cumulus-hotellien liikematkustajat eri kaupungeissa vastasivat. Kysely oli nimenomaan suunnattu liikematkustajille, jotka majoittuvat usein Cumuluksissa. Liikematkustajan ei tarvinnut kuulua minkään kanta-asiakasjärjestelmän piiriin, vaikka kyselyssä otettiinkin erityisesti Cumulus-hotellien oma kanta-asiakasjärjestelmä keskeisesti huomioon.
Kyselyn pohjalta opinnäytetyön tuloksina saatiin selville, että Cumulus-hotellien oman kanta-asiakasjärjestelmän tuomat henkilökohtaiset edut merkitsevät liikematkustajille erittäin paljon, jopa enemmän kuin hotellihuoneen hinta. Liikematkustajat arvostavat niin ikään ammattitaitoista henkilökuntaa, hotellin keskeistä sijaintia sekä hyviä palveluita hotellissa. Tuloksista selvisi myös, että suurin osa kyselyyn vastanneista henkilöistä on noin 47–58-vuotiaita työntekijöitä, joiden majoituksen maksaa työnantaja. Heille kertyy vuoden aikana majoitusvuorokausia vähintään noin 45 kappaletta ja majoittumiset keskittyvät Etelä- ja Länsi-Suomen läänien alueille.