Humanoidirobotti pienten alakoululaisten tukena haastaviksi koetuissa vuorovaikutustilanteissa
Ahola, Anu (2018)
Ahola, Anu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-310-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-310-0
Tiivistelmä
Tutkimusraportissa selvitetään sitä, miten robotiikkaa voidaan hyödyntää lasten haasteellisissa vuorovaikutustilanteissa. Voiko tunteita tunnistava humanoidirobotti auttaa lasta tunnistamaan tunteitaan ja tällä tavoin tukemaan lasta käyttäytymisen säätelyssä? Miten eri alojen ammattilaiset suhtautuvat ajatukseen robotiikan hyvödyntämiseen?
Tutkimusaineisto koostuu kuvailevasta kirjallisuuskatsauksesta sekä aineistosta, joka syntyi eri ammattiryhmien edustajien arvioidessa robotin käyttöön liittyvää kuvitteellista tapaustutkimusta. Vastaajat uskoivat, että robotti voi madaltaa kynnystä tarttua tilanteisiin. Varsinkin silloin, jos esim. kiireen tai muun syyn takia vaikea tilanne jää kokonaan käsittelemättä, niin robotti tuo lisäarvoa, vaikka ei inhimillistä vuorovaikutusta korvaakaan. Robotin käyttöä sinänsä ei vastustettu, mutta epäiltiin varsin sitä, miten robotti pystyy tulkitsemaan tunteet oikein. Vastauksista nousivat merkittävimmiksi tekijöiksi eettiset kysymykset ja yleinen hyväksyttävyys robotiikan käytöstä.
Tutkimusaineisto koostuu kuvailevasta kirjallisuuskatsauksesta sekä aineistosta, joka syntyi eri ammattiryhmien edustajien arvioidessa robotin käyttöön liittyvää kuvitteellista tapaustutkimusta. Vastaajat uskoivat, että robotti voi madaltaa kynnystä tarttua tilanteisiin. Varsinkin silloin, jos esim. kiireen tai muun syyn takia vaikea tilanne jää kokonaan käsittelemättä, niin robotti tuo lisäarvoa, vaikka ei inhimillistä vuorovaikutusta korvaakaan. Robotin käyttöä sinänsä ei vastustettu, mutta epäiltiin varsin sitä, miten robotti pystyy tulkitsemaan tunteet oikein. Vastauksista nousivat merkittävimmiksi tekijöiksi eettiset kysymykset ja yleinen hyväksyttävyys robotiikan käytöstä.