Perehdytyksen kehittäminen Ravintola Perhossa
Grönroos, Katja; Hellström, Marissa (2018)
Grönroos, Katja
Hellström, Marissa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061914096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061914096
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää perehdytysmateriaalia erilaisille oppijoille. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Perho Liiketalousopisto Oy:n Opetusravintola Perho. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kehittää perehdyttämistä Ravintola Perhossa. Tavoitteena on tuottaa perehdytysmateriaalia, joka sopii kaikenlaisille oppijoille, ja siten tuottaa heille parempaa palvelua. Perehdytysmateriaalin on tarkoitus toimia työkaluna opiskelijoille tulevaa työssäoppimisjaksoa varten ravintolassa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui perehdyttämisestä, palvelujen kehittämisestä ja erityispedagogiikasta. Opinnäytetyön teoria tukee opiskelijoiden perehdyttämistä. Perehdyttämisellä on tärkeä rooli Ravintola Perhossa. Palvelun kehittäminen ja erilaisten oppijoiden ymmärtäminen tukee perehdyttämisen kehittämisprosessia. Opiskelijoiden aito ymmärtäminen ja kuunteleminen on tärkeää, jos tavoitteena on onnistunut perehdyttäminen.
Opinnäytetyö toteutettiin palvelumuotoilun kolmea kohtaa mukaillen. Ymmärrä, Kehitä ja Toteuta -vaiheet otettiin käyttöön. Ymmärrä-vaiheeseen kuului tiedonhankinta. Kehitä-vaiheessa luotiin käyttäjäpersoonat. Toteuta-vaiheessa perehdytysmateriaalia alettiin tuottamaan.
Tutkimusmenetelminä käytettiin asiantuntijahaastattelua ja tehtiin opiskelijapalautteista analyysi. Analyysia kuvattiin tekemällä diagrammeja opiskelijatyytyväisyydestä perehdyttämisen osalta. Opiskelijatyytyväisyyspalautteista nähtiin perehdyttämisen taso tällä hetkellä. Tämän jälkeen vertailtiin kaksi vastaavaa ravintolaa. Molemmista yrityksistä haastateltiin etukäteen laadituilla kysymyksillä asiantuntijoita. Nämä toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina. Tiedonhankintavaiheen jälkeen toteutettiin oppimiskahvila, jossa ideana oli saada opiskelijat puhumaan heidän toiveistaan perehdyttämisen osalta. Tutkimusten pohjalta luotiin käyttäjäpersoonia, jotta ymmärrettäisiin paremmin erilaisia käyttäjäryhmiä.
Tutkimuksen avulla selvisi, että perehdytysmateriaali tulisi kohdentaa erilaisille
käyttäjäryhmille. Toiset oppivat helposti lukemalla, toisille kuva ja video auttavat oppimaan paremmin. Opiskelijoiden tarpeiden kuunteleminen on tärkeää, jotta pystytään tuottamaan heille hyvää palvelua. Tuotetut videot palvelevat erilaisia oppijoita paremmin, ja ovat käytännöllinen työkalu tukemaan opiskelijoiden perehdyttämistä. Lisäksi videoita ja kuvamateriaalia voidaan muokata ja luovuutta käyttämällä ja siten tehdä niistä yhä tehokkaampia perehdytysmateriaaleja.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui perehdyttämisestä, palvelujen kehittämisestä ja erityispedagogiikasta. Opinnäytetyön teoria tukee opiskelijoiden perehdyttämistä. Perehdyttämisellä on tärkeä rooli Ravintola Perhossa. Palvelun kehittäminen ja erilaisten oppijoiden ymmärtäminen tukee perehdyttämisen kehittämisprosessia. Opiskelijoiden aito ymmärtäminen ja kuunteleminen on tärkeää, jos tavoitteena on onnistunut perehdyttäminen.
Opinnäytetyö toteutettiin palvelumuotoilun kolmea kohtaa mukaillen. Ymmärrä, Kehitä ja Toteuta -vaiheet otettiin käyttöön. Ymmärrä-vaiheeseen kuului tiedonhankinta. Kehitä-vaiheessa luotiin käyttäjäpersoonat. Toteuta-vaiheessa perehdytysmateriaalia alettiin tuottamaan.
Tutkimusmenetelminä käytettiin asiantuntijahaastattelua ja tehtiin opiskelijapalautteista analyysi. Analyysia kuvattiin tekemällä diagrammeja opiskelijatyytyväisyydestä perehdyttämisen osalta. Opiskelijatyytyväisyyspalautteista nähtiin perehdyttämisen taso tällä hetkellä. Tämän jälkeen vertailtiin kaksi vastaavaa ravintolaa. Molemmista yrityksistä haastateltiin etukäteen laadituilla kysymyksillä asiantuntijoita. Nämä toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina. Tiedonhankintavaiheen jälkeen toteutettiin oppimiskahvila, jossa ideana oli saada opiskelijat puhumaan heidän toiveistaan perehdyttämisen osalta. Tutkimusten pohjalta luotiin käyttäjäpersoonia, jotta ymmärrettäisiin paremmin erilaisia käyttäjäryhmiä.
Tutkimuksen avulla selvisi, että perehdytysmateriaali tulisi kohdentaa erilaisille
käyttäjäryhmille. Toiset oppivat helposti lukemalla, toisille kuva ja video auttavat oppimaan paremmin. Opiskelijoiden tarpeiden kuunteleminen on tärkeää, jotta pystytään tuottamaan heille hyvää palvelua. Tuotetut videot palvelevat erilaisia oppijoita paremmin, ja ovat käytännöllinen työkalu tukemaan opiskelijoiden perehdyttämistä. Lisäksi videoita ja kuvamateriaalia voidaan muokata ja luovuutta käyttämällä ja siten tehdä niistä yhä tehokkaampia perehdytysmateriaaleja.