Poliisin ja oppilaitosten yhteistyö uhkatilanteissa sekä niiden ennalta estämisessä
Laukka, Minna (2018)
Laukka, Minna
Poliisiammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107502
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimuskohteena on ollut poliisin ja oppilaitosten yhteistyö uhkatilanteissa sekä niiden ennalta estämisessä. Opetushallitus, Pelastusopisto ja Poliisihallitus järjestivät koulusurmien jälkeen valtakunnallista turvallisuuskoulutusta, jonka yhteydessä jaettiin Poliisihallituksen ohjetta "Yleistä uhkatilanteista ja toimintavaihtoehtoja – Poliisin ohjeita oppimisympäristöjen turvallisuuteen liittyen". Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa ohjeen päivittämis- ja jalkauttamistarpeista sekä kartoittaa oppilaitosuhkien ja poliisiyhteistyön tilannekuvaa.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on toiminut poliisin ja oppilaitosten yhteistyötä koskeva kirjallisuus, ohjeistus sekä aiemmat tutkimukset. Tutkimuksen aineisto kerättiin perus- ja lukio-opetuksen rehtoreille suunnatulla Webropol-kyselyllä sekä oppilaitosturvallisuudesta vastaavien ja poliisin teemahaastatteluilla. Tutkimuksen tulokset on analysoitu sisällönanalyysin menetelmällä. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin työpajatyöskentelyä.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että poliisin ja oppilaitosten yhteistyön toteuttamisessa on huomattavaa vaihtelua eri puolilla Suomea ja poliisin toimintaan odotetaan yhtenäistämistä. Oppilaitosten keskeisin tarve on saada yhteyspiste/-henkilö poliisissa, jonka kanssa he voivat keskustella huolta aiheuttavista henkilöistä ja muista oppilaitoksen turvallisuushaasteista. Tutkimuksen perusteella oppilaitokset odottavat poliisilta matalan kynnyksen tiedonvaihtoa, koulutusta sekä ajantasaista tietoa uhkista ja niissä toimimisesta. Myös perinteisempään koulupoliisitoimintaan kaivataan lisää panostusta.
Tutkimuksen kehittämisehdotuksissa otetaan kantaa poliisin ohjeen keskeisimpiin päivitys- ja jalkauttamistarpeisiin. Kehittämisehdotuksissa esiin nousivat myös alueellinen yhteistyö, tiedonsaantioikeuksien hyödyntäminen sekä opettajien turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on toiminut poliisin ja oppilaitosten yhteistyötä koskeva kirjallisuus, ohjeistus sekä aiemmat tutkimukset. Tutkimuksen aineisto kerättiin perus- ja lukio-opetuksen rehtoreille suunnatulla Webropol-kyselyllä sekä oppilaitosturvallisuudesta vastaavien ja poliisin teemahaastatteluilla. Tutkimuksen tulokset on analysoitu sisällönanalyysin menetelmällä. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin työpajatyöskentelyä.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että poliisin ja oppilaitosten yhteistyön toteuttamisessa on huomattavaa vaihtelua eri puolilla Suomea ja poliisin toimintaan odotetaan yhtenäistämistä. Oppilaitosten keskeisin tarve on saada yhteyspiste/-henkilö poliisissa, jonka kanssa he voivat keskustella huolta aiheuttavista henkilöistä ja muista oppilaitoksen turvallisuushaasteista. Tutkimuksen perusteella oppilaitokset odottavat poliisilta matalan kynnyksen tiedonvaihtoa, koulutusta sekä ajantasaista tietoa uhkista ja niissä toimimisesta. Myös perinteisempään koulupoliisitoimintaan kaivataan lisää panostusta.
Tutkimuksen kehittämisehdotuksissa otetaan kantaa poliisin ohjeen keskeisimpiin päivitys- ja jalkauttamistarpeisiin. Kehittämisehdotuksissa esiin nousivat myös alueellinen yhteistyö, tiedonsaantioikeuksien hyödyntäminen sekä opettajien turvallisuusosaamisen kehittäminen.