Gamification in human resources
Nikander, Matti (2018)
Nikander, Matti
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061513912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061513912
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii pelillistämisen mahdollisuuksia henkilöstöhallinnossa. Turkimuksen tavoite on selvittää pelillistämisen tämänhetkinen tila henkilöstöhallinnossa sekä selvittää ovatko pelillistämisratkaisut toteutettu asiakaslähtöisesti.
Työn tulokset pohjautuvat neljästä puolistrukturoidusta haastattelusta saatuihin tuloksiin. Tutkimukseen on haastateltu kahta ohjelmistokehittäjää, yhtä markkinointipäällikköä ja yhtä operatiivista johtajaa. Primääritietolähteiden pohjalta voidaan päätellä pelillistämisen tilan olevan vielä alkuvaiheessa. Lisäksi, tietolähteiden perusteella on havaittavissa, että pelillistämisratkaisuiden toteutukset tehdään pääsääntöisesti asiakaslähtöisesti.
Tiivistetysti sanottuna pelillistämisen elinkaari on vielä melko alkutaipaleella ja asiakaslähtöisyys on suurimmaksi osaksi käytetty lähestymistapa pelillistämisratkaisuiden toteuttamisessa. Tulosten mukaan pelillistäminen on riskialtis tapa, mikäli jatkuvaa ylläpitoa, muokkausta ja lisäystä ei tuoda olemassa oleviin ratkaisuihin. Toisin sanoen, peli tai pelielementit eivät saisi olla ratkaisevia elementtejä yritysten muutosprosessien aikana.
Työn tulokset pohjautuvat neljästä puolistrukturoidusta haastattelusta saatuihin tuloksiin. Tutkimukseen on haastateltu kahta ohjelmistokehittäjää, yhtä markkinointipäällikköä ja yhtä operatiivista johtajaa. Primääritietolähteiden pohjalta voidaan päätellä pelillistämisen tilan olevan vielä alkuvaiheessa. Lisäksi, tietolähteiden perusteella on havaittavissa, että pelillistämisratkaisuiden toteutukset tehdään pääsääntöisesti asiakaslähtöisesti.
Tiivistetysti sanottuna pelillistämisen elinkaari on vielä melko alkutaipaleella ja asiakaslähtöisyys on suurimmaksi osaksi käytetty lähestymistapa pelillistämisratkaisuiden toteuttamisessa. Tulosten mukaan pelillistäminen on riskialtis tapa, mikäli jatkuvaa ylläpitoa, muokkausta ja lisäystä ei tuoda olemassa oleviin ratkaisuihin. Toisin sanoen, peli tai pelielementit eivät saisi olla ratkaisevia elementtejä yritysten muutosprosessien aikana.