Elokuvanäyttelijän taiteellinen prosessi : roolityöskentely esituotannossa ja kuvauksissa
Pikka, Janne (2018)
Pikka, Janne
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313731
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan elokuvanäyttelijän taiteellista prosessia roolin hakuvaiheessa, hahmon rakentamisessa sekä kuvausten roolityöskentelyssä. Teatteriteoreetikkojen, näyttelijäntyön opettajien, näyttelijöiden ja ohjaajien oppeja tutkitaan ja kommentoidaan subjektiivisesta näkökulmasta. Opinnäytetyö on tehty oppaaksi elokuvanäyttelemisestä kiinnostuneille aiemmasta näyttelijäntyön taustasta riippumatta. Kokeneemmat näyttelijät voivat tarkastella ja reflektoida aihetta oman ammattitaitonsa kautta.
Tarkoituksena on esitellä selkeä ja yksinkertainen kuvaus roolityöskentelystä esituotannossa ja kuvauksissa. Roolihahmo rakentuu tekstianalyysin ja näyttelijän intuition pohjalta. Hahmo viimeistellään ohjaajan ja vastanäyttelijöiden kanssa harjoituksissa. Kuvauksissa roolityöskentely muodostuu luovasta näyttelijäntyöstä, kuvausteknisestä osaamisesta sekä vuorovaikutuksesta ohjaajan ja vastanäyttelijöiden kanssa.
Erinomaiseen roolisuoritukseen ei ole oikeaa tai väärää keinoa. Jokaisella näyttelijällä on ainutlaatuinen tyylinsä hahmon rakentamisessa ja näyttelemisessä. Näyttelijän on tunnettava säännöt ja niiden merkitykset, jotta hän osaa rikkoa niitä tietoisesti ja tarkoituksellisesti.
Keskeisimpinä lähdeteoksina opinnäytetyössä on käytetty Judith Weston: Näyttelijän ohjaaminen, Alice Spivak ja Robert Blumenfeld: How to Rehearse When There Is No Rehearsal, Margo Annett: Actor’s Guide to Auditions & Interviews sekä Michael Caine: Acting in Film.
Tarkoituksena on esitellä selkeä ja yksinkertainen kuvaus roolityöskentelystä esituotannossa ja kuvauksissa. Roolihahmo rakentuu tekstianalyysin ja näyttelijän intuition pohjalta. Hahmo viimeistellään ohjaajan ja vastanäyttelijöiden kanssa harjoituksissa. Kuvauksissa roolityöskentely muodostuu luovasta näyttelijäntyöstä, kuvausteknisestä osaamisesta sekä vuorovaikutuksesta ohjaajan ja vastanäyttelijöiden kanssa.
Erinomaiseen roolisuoritukseen ei ole oikeaa tai väärää keinoa. Jokaisella näyttelijällä on ainutlaatuinen tyylinsä hahmon rakentamisessa ja näyttelemisessä. Näyttelijän on tunnettava säännöt ja niiden merkitykset, jotta hän osaa rikkoa niitä tietoisesti ja tarkoituksellisesti.
Keskeisimpinä lähdeteoksina opinnäytetyössä on käytetty Judith Weston: Näyttelijän ohjaaminen, Alice Spivak ja Robert Blumenfeld: How to Rehearse When There Is No Rehearsal, Margo Annett: Actor’s Guide to Auditions & Interviews sekä Michael Caine: Acting in Film.