Yrityksen kokemuksellisuus ja verkkokaupan sisältö : Case: Weecos Oy
Halme, Salla (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810622
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia asiakkaiden näkemyksiä yrityksen kokemuksellisuudesta ja verkkokaupan sisällöstä. Tarkoituksena oli selvittää muun muassa, tarvitseeko vain verkossa toimiva yritys kokemuksellisia tapahtumia ja millainen verkkokaupan sisältö on asiakkaiden mielestä kaikkein tärkeintä. Lisäksi haluttiin selvittää, miten kokemuksellisuutta voidaan hyödyntää verkkokaupassa.
Teoreettinen viitekehys rakentui kokemuksellisen markkinoinnin sekä verkkokaupan sisällön merkityksen ympärille. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä toimi kysely, joka toteutettiin Webropol-ohjelmistossa. Kysely oli auki 18.1.–24.1.2018 ja vastauksia saatiin yhteensä 618. Vastausprosentiksi tuli noin 10. Kyselyyn kerättiin data Weecosin uutiskirjeen tilaajilta ja se analysoitiin Webropol-ohjelmiston avulla.
Tulokset vahvistivat teoriasta opitun. Asiakkaiden voidaan sanoa kaipaavan fyysisiä kohtaamisia ja kokemuksellisuutta. Asiakkaat olisivat hyvin kiinnostuneita vierailemaan Weecosin pop-up-shopissa, mikäli tällainen joskus järjestettäisiin. Verkkokaupassa tärkeintä asiakkaille on informatiivinen sisältö eli esimerkiksi tuotetiedot ja kuvat. Kuitenkin verkkokaupalta odotetaan myös inspiroivaa sisältöä. Weecosin verkkokauppaan asiakkaat toivoivat eniten muiden asiakkaiden arvioita ja arvosteluja tuotteista.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yrityksen kannattaisi panostaa brändin kokemuksellisuuteen ja verkkokaupan sisältöön enemmän. Jatkotutkimusaiheena asiakkaiden näkemyksiä kokemuksellisesta markkinoinnista voidaan tutkia kvalitatiivisella tutkimuksella esimerkiksi haastattelujen avulla, jotta aiheesta saataisiin syvällisempää tietoa.
Teoreettinen viitekehys rakentui kokemuksellisen markkinoinnin sekä verkkokaupan sisällön merkityksen ympärille. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä toimi kysely, joka toteutettiin Webropol-ohjelmistossa. Kysely oli auki 18.1.–24.1.2018 ja vastauksia saatiin yhteensä 618. Vastausprosentiksi tuli noin 10. Kyselyyn kerättiin data Weecosin uutiskirjeen tilaajilta ja se analysoitiin Webropol-ohjelmiston avulla.
Tulokset vahvistivat teoriasta opitun. Asiakkaiden voidaan sanoa kaipaavan fyysisiä kohtaamisia ja kokemuksellisuutta. Asiakkaat olisivat hyvin kiinnostuneita vierailemaan Weecosin pop-up-shopissa, mikäli tällainen joskus järjestettäisiin. Verkkokaupassa tärkeintä asiakkaille on informatiivinen sisältö eli esimerkiksi tuotetiedot ja kuvat. Kuitenkin verkkokaupalta odotetaan myös inspiroivaa sisältöä. Weecosin verkkokauppaan asiakkaat toivoivat eniten muiden asiakkaiden arvioita ja arvosteluja tuotteista.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yrityksen kannattaisi panostaa brändin kokemuksellisuuteen ja verkkokaupan sisältöön enemmän. Jatkotutkimusaiheena asiakkaiden näkemyksiä kokemuksellisesta markkinoinnista voidaan tutkia kvalitatiivisella tutkimuksella esimerkiksi haastattelujen avulla, jotta aiheesta saataisiin syvällisempää tietoa.