Lasten toimintaterapia-arviointi, miksi ja miten sitä tehdään?
Hakkarainen, Iida (2018)
Hakkarainen, Iida
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612775
Tiivistelmä
Lasten toimintaterapia-arviointi on laaja kokonaisvaltainen prosessi, joka pyrkii selvittämään lapsen toimintakykyä tukevia ja rajoittavia seikkoja. Kehittämistyön tarkoituksena oli koota yhteen syitä ja perusteluita lasten toimintaterapia-arvioinnille sekä kertoa kuinka sitä tehdään ja koostaa näistä opas, joka palvelee terveydenhuollon ammattilaisia, jotka työskentelevät lasten toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa. Kehittämistyön tarve nousi suoraan työelämästä. Lastenneuvolassa sekä koulumaailmassa työskentelevät terveydenhoitajat kaipasivat työnsä tueksi materiaalia, joka käsittelee lasten toimintaterapia-arviointia. Arviointiprosessi kuvattiin auki Fisherin (2009) luoman OTIPM-mallin arviointia kuvaavaan osuuden ja top-down lähestymistavan kautta.
Menetelminä tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin teemahaastattelua kartoittamaan terveydenhuollon ammattilaisten tarpeita ja toiveita tutkittaville aiheille. Haastattelun jälkeen muodostuivat tutkimuskysymykset, joihin vastauksia haettiin integroivan kirjallisuuskatsauksen ja kokeneen lasten toimintaterapiayrittäjän haastattelun avulla. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui kolme tutkimusta, jotka kuvasivat lasten toimintaterapia-arvioinnin käytäntöjä.
Tuloksista käy ilmi, että lasten toimintaterapia-arviointia tehdään määrittämään tarvetta myöhemmälle toimintaterapialle ja muille kuntouttaville palveluille sekä havaitsemaan mahdolliset kehityksen viivästymät, jotta lapsi sekä perhe pääsisi kuntouttavien palveluiden piiriin. Toimintaterapeutin haastattelun pohjalta neljä eniten käytettyä lasten toimin-taterapia-arviointimenetelmää olivat M-FUN, SPM, BOT2 sekä Beery VMI.
Menetelminä tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin teemahaastattelua kartoittamaan terveydenhuollon ammattilaisten tarpeita ja toiveita tutkittaville aiheille. Haastattelun jälkeen muodostuivat tutkimuskysymykset, joihin vastauksia haettiin integroivan kirjallisuuskatsauksen ja kokeneen lasten toimintaterapiayrittäjän haastattelun avulla. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui kolme tutkimusta, jotka kuvasivat lasten toimintaterapia-arvioinnin käytäntöjä.
Tuloksista käy ilmi, että lasten toimintaterapia-arviointia tehdään määrittämään tarvetta myöhemmälle toimintaterapialle ja muille kuntouttaville palveluille sekä havaitsemaan mahdolliset kehityksen viivästymät, jotta lapsi sekä perhe pääsisi kuntouttavien palveluiden piiriin. Toimintaterapeutin haastattelun pohjalta neljä eniten käytettyä lasten toimin-taterapia-arviointimenetelmää olivat M-FUN, SPM, BOT2 sekä Beery VMI.