”Arki on elämää…sitä eletään aina vaan eteenpäin” : Asukas arjessa - toimintamallin kehittäminen Kymijoen Hoiva ry:lle
Räsänen, Auri (2018)
Räsänen, Auri
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813221
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli uudistaa asiakaslähtöistä palveluprosessia Kymijoen Hoiva ry:n hoiva-asumisen yksiköissä asukkaiden arjen osallisuuden ja vaikuttavuuden tunteen lisäämiseksi. Kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda toimintamalli, jolla osallistetaan asukkaat, palveluiden käyttäjät yhdistyksen toiminnan kehittämiseen yhdessä henkilöstön kanssa. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli tuoda asiakasarvon ymmärrys sekä asiakaskokemuksen merkityksellisyys osaksi yhdistyksen arjen kehittämistä. Asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen on osa yhdistyksen toiminnallista strategiaa. Asiakaslähtöisyys luo kilpailukykyä, henkilöstön työhyvinvointia sekä edelläkävijyyttä palveluiden kehittämisessä.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksellisena kehittämishankkeena. Kehittämishankkeen työryhmänä toimi asiakkuustyöryhmä. Asiakuustyöryhmä koostui yhdistyksen eri toimintojen henkilöstöjäsenistä. Jäseniä asiakkuustyöryhmässä kehittämishankkeen aikana oli 12. Kehittämishanke käynnistyi asiakkuustyöryhmän kouluttamisella asiakasymmärryksen ja asiakaskokemuksen käsitteisiin. Koulutuksessa hyödynnettiin palvelumuotoilun keinoja.
Kehittämishankkeen tutkimuksellisen osion aineisto kerättiin vuoden 2017-2018 aikana. Tiedonkeruuna käytettiin asukashaastattelua, havannointia ja työpajatoimintaa. Kerätty aineisto oli laadullista, kehittämishanke toimintatutkimuksellinen ja tulokset analysoitiin sisällönanalyysiä sekä swot-analyysia käyttäen. Kehitetty toimintamalli luotiin asukkaiden kokemusten ja työryhmän ehdotusten perusteella. Toimintamallin käyttöönotosta vastaa kehittämishankkeen päättymisen jälkeen asiakkuustyöryhmä.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksellisena kehittämishankkeena. Kehittämishankkeen työryhmänä toimi asiakkuustyöryhmä. Asiakuustyöryhmä koostui yhdistyksen eri toimintojen henkilöstöjäsenistä. Jäseniä asiakkuustyöryhmässä kehittämishankkeen aikana oli 12. Kehittämishanke käynnistyi asiakkuustyöryhmän kouluttamisella asiakasymmärryksen ja asiakaskokemuksen käsitteisiin. Koulutuksessa hyödynnettiin palvelumuotoilun keinoja.
Kehittämishankkeen tutkimuksellisen osion aineisto kerättiin vuoden 2017-2018 aikana. Tiedonkeruuna käytettiin asukashaastattelua, havannointia ja työpajatoimintaa. Kerätty aineisto oli laadullista, kehittämishanke toimintatutkimuksellinen ja tulokset analysoitiin sisällönanalyysiä sekä swot-analyysia käyttäen. Kehitetty toimintamalli luotiin asukkaiden kokemusten ja työryhmän ehdotusten perusteella. Toimintamallin käyttöönotosta vastaa kehittämishankkeen päättymisen jälkeen asiakkuustyöryhmä.