Leimikkoradan perustaminen : Hirvaan opetusmetsä
Rautajoki, Saku (2018)
Rautajoki, Saku
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312127
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli luoda Lapin ammattikorkeakoulun metsätalousinsinööriopiskelijoille leimikkorata. Leimikkorata on oppimisympäristö leimikonsuunnittelun maastotöiden harjoitteluun. Työn toimeksiantaja on Lapin ammattikorkeakoulu, ja se on osa puunhankinnan opetuksen kehittämishanketta, johon osallistuivat myös muut metsätalouden opintoja tarjoavat ammattikorkeakoulut.
Opinnäytetyöni toteutustapa on kehittämistyö. Osana työtä perustin viidestä metsikkökoealasta koostuvan leimikkoradan Hirvaalle, jossa sijaitsee paljon opetusmetsää. Toinen suuri osa työtä fyysisen radan perustamisen lisäksi oli tehtävien suunnittelu radalle. Tehtävien suunnittelussa hyödynsin itse suorittamiani mittauksia sekä monimuoto-opiskelijoiden suorittamia metsikkökoealamittauksia.
Monimuoto-opiskelijat mittasivat metsikkökoealat ja minä mittasin koealoille yksittäiset koepuut sekä joitakin tarkistusmittauksia. Tuloksia tuli niin paljon, että päätin muodostaa niistä kaksi erilaista tehtäväkokonaisuutta. Näin rata on monikäyttöisempi ja sitä voidaan hyödyntää halutessa opetus- sekä itseopiskelutarkoituksessa.
Opinnäytetyöni tietoperusta koostuu puuston arvioinnista ja mittauksesta sekä yksittäisen puun että metsikön tasolla. Siinä käsitellään samoja menetelmiä, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi rataa suorittaessa. Samoja taitoja metsätalousinsinööri tarvitsee myös käytännön töissä.
Opinnäytetyöni toteutustapa on kehittämistyö. Osana työtä perustin viidestä metsikkökoealasta koostuvan leimikkoradan Hirvaalle, jossa sijaitsee paljon opetusmetsää. Toinen suuri osa työtä fyysisen radan perustamisen lisäksi oli tehtävien suunnittelu radalle. Tehtävien suunnittelussa hyödynsin itse suorittamiani mittauksia sekä monimuoto-opiskelijoiden suorittamia metsikkökoealamittauksia.
Monimuoto-opiskelijat mittasivat metsikkökoealat ja minä mittasin koealoille yksittäiset koepuut sekä joitakin tarkistusmittauksia. Tuloksia tuli niin paljon, että päätin muodostaa niistä kaksi erilaista tehtäväkokonaisuutta. Näin rata on monikäyttöisempi ja sitä voidaan hyödyntää halutessa opetus- sekä itseopiskelutarkoituksessa.
Opinnäytetyöni tietoperusta koostuu puuston arvioinnista ja mittauksesta sekä yksittäisen puun että metsikön tasolla. Siinä käsitellään samoja menetelmiä, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi rataa suorittaessa. Samoja taitoja metsätalousinsinööri tarvitsee myös käytännön töissä.