Ulkoisen viestinnän painopisteet InforMe-hankkeessa
Launonen, Juuli (2018)
Launonen, Juuli
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060212090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060212090
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona InforMe-hankkeelle - Informaatiomuotoilulla maaseudun uusiutuvan energian mahdollisuudet esille. Hankkeen tavoitteena on tuottaa havainnollistettua ja yksityiskohtaista tietoa uusiutuvasta energiasta, siihen siirtymisestä ja energiavaihtoehdoista käytännönläheisten esimerkkien kautta informaatiomuotoilun avulla Kanta- ja Päijät-Hämeen maakunnissa. Hankeaika on 1.1.2016– 31.12.2018 ja hankkeen päätoteuttajana toimii Lahden ammattikorkea-koulu Oy (LAMK). Hankkeen rahoittaja on Hämeen ELY-keskus.
Toimeksiantona oli selvittää, mihin hankkeen tulisi ulkoisessa viestinnässään keskittyä, toteuttamalla aiheesta haastattelututkimus. Työhön haastateltiin eri energia-asiantuntijoita sekä maaseudun pienyrittäjiä. Haastatteluissa selvitettiin maaseudun pienyrittäjien ja energia-asiantuntijoiden näkemystä siitä, mitkä ovat asenteet ja arvot uusiutuvaa energiaa ja energiatehokkuuden parantamista kohtaan Kanta- ja Päijät-Hämeen maakunnissa. Kysyttiin, mitä viestintä- ja informaatiokanavia käytetään pääasiassa, kun etsitään tietoa uusiutuvista energiamuodoista ja energiatehokkuudesta, sekä pohdittiin haastateltavien kanssa, miten aihealueen viestintää voitaisiin edistää suhteessa haastateltavien tämän hetkisiin arvoihin ja mielipiteisiin.
Haastattelututkimus, vastausten analysointi ja raportointi suunniteltiin ja toteutettiin syksyllä 2016 tiiviissä yhteistyössä hanketyöryhmän kanssa. Yhteensä 12 henkilöä haastateltiin, haastattelut nauhoitettiin myöhemmän analysoinnin helpottamiseksi ja vastausten reliabiliteetin takaamiseksi. Tutkimuksen tuloksista selvisi muun muassa se, että informaatio uusiutuvasta energiasta ja energiatehokkuudesta koetaan nykypäivänä usein vaikeaselkoiseksi, joten informaatiomuotoilua tarvitaan, jotta viestinnästä saadaan selkeää ja helpommin lähestyttävää.
Toimeksiantona oli selvittää, mihin hankkeen tulisi ulkoisessa viestinnässään keskittyä, toteuttamalla aiheesta haastattelututkimus. Työhön haastateltiin eri energia-asiantuntijoita sekä maaseudun pienyrittäjiä. Haastatteluissa selvitettiin maaseudun pienyrittäjien ja energia-asiantuntijoiden näkemystä siitä, mitkä ovat asenteet ja arvot uusiutuvaa energiaa ja energiatehokkuuden parantamista kohtaan Kanta- ja Päijät-Hämeen maakunnissa. Kysyttiin, mitä viestintä- ja informaatiokanavia käytetään pääasiassa, kun etsitään tietoa uusiutuvista energiamuodoista ja energiatehokkuudesta, sekä pohdittiin haastateltavien kanssa, miten aihealueen viestintää voitaisiin edistää suhteessa haastateltavien tämän hetkisiin arvoihin ja mielipiteisiin.
Haastattelututkimus, vastausten analysointi ja raportointi suunniteltiin ja toteutettiin syksyllä 2016 tiiviissä yhteistyössä hanketyöryhmän kanssa. Yhteensä 12 henkilöä haastateltiin, haastattelut nauhoitettiin myöhemmän analysoinnin helpottamiseksi ja vastausten reliabiliteetin takaamiseksi. Tutkimuksen tuloksista selvisi muun muassa se, että informaatio uusiutuvasta energiasta ja energiatehokkuudesta koetaan nykypäivänä usein vaikeaselkoiseksi, joten informaatiomuotoilua tarvitaan, jotta viestinnästä saadaan selkeää ja helpommin lähestyttävää.