Kanteleensoiton opettajan taustoja ja haasteita
Kangas, Katri (2018)
Kangas, Katri
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412271
Tiivistelmä
Tällä opinnäytetyöllä halusin selvittää kanteleen, kanteleensoiton ja kanteleensoiton opetuksen historiaa, taustoja ja haasteita. Aihe kumpusi oman työkokemuksen kautta, kun olin kokenut konkreettisimpana haasteena opetus- ja nuottimateriaalin vähyyden. Tätä kautta lähdin selvittämään, mitä muita haasteita kanteleensoiton opettajilla on.
Työn tavoitteena oli saada selville kanteleensoiton opettajien ongelmia, haasteita, selvitettäviä asioita ja mahdollisia ratkaisuja niihin. Ottamalla selvää kantelemaailman historiasta halusin saada syvempää ymmärrystä omaan alaani. Haastattelemalla kuutta kanteleensoiton opettajaa sain uusia näkökulmia kanteleensoiton opettajuuteen sekä opetukseen.
Opinnäytetyö pohjautuu kanteleensoiton historian tutkimiseen sekä kuuden kanteleensoiton opettajan haastatteluun. Kanteleen ja kanteleensoiton historiasta on kirjoitettu verrattain vähän ottaen huomioon kanteleen iän. Eniten asiasta löytyy tietoa Kanteleliiton ylläpitämästä Kantele-lehdestä sekä Blomsterin toimittamasta Kantele-kirjasta (2010). Haastattelemani kanteleensoiton opettajat toimivat opettajina Pohjois-Suomen alueella, joten heidän vastauksensa antavat kuvaa tältä alueelta. Haastattelu tehtiin kahden vastaajan kanssa suullisesti ja neljän vastaajan kanssa sähköpostitse.
Tutkimuksessani sain selville, että vaikka kanteletta on soitettu useita satoja vuosia, sen määrätietoinen opettaminen on nuorta. Tämä näkyy kanteleensoiton opettajien yhtenä haasteena, kun opetusmenetelmät ja -tekniikat kehittyvät vielä. Kanteleensoiton opettajat toimivat omassa opetuspaikassaan useimmiten yksin, mikä edellyttää heiltä suurta vastuuta opetuksestaan.
Vaikka määrätietoinen kanteleensoiton opetus on nuorta, sillä on edessä kehittyvä ja monipuolinen tulevaisuus. Kun kanteleensoiton opettajat haluavat itse kehittää alaansa ja olla vertaistukena toisillensa, ala kehittyy kokonaisuudessaan. Jatkona tälle työlle olisi koko Suomen kattava kanteleensoiton opettajien haastattelu ja selvitys siitä, miten he haluaisivat kehittää kanteleensoiton opetusta. Vertailun vuoksi haastattelun voisi tehdä myös sellaisen instrumentin opettajille, joilla on pidempi opetushistoria kuin kanteleella.
Työn tavoitteena oli saada selville kanteleensoiton opettajien ongelmia, haasteita, selvitettäviä asioita ja mahdollisia ratkaisuja niihin. Ottamalla selvää kantelemaailman historiasta halusin saada syvempää ymmärrystä omaan alaani. Haastattelemalla kuutta kanteleensoiton opettajaa sain uusia näkökulmia kanteleensoiton opettajuuteen sekä opetukseen.
Opinnäytetyö pohjautuu kanteleensoiton historian tutkimiseen sekä kuuden kanteleensoiton opettajan haastatteluun. Kanteleen ja kanteleensoiton historiasta on kirjoitettu verrattain vähän ottaen huomioon kanteleen iän. Eniten asiasta löytyy tietoa Kanteleliiton ylläpitämästä Kantele-lehdestä sekä Blomsterin toimittamasta Kantele-kirjasta (2010). Haastattelemani kanteleensoiton opettajat toimivat opettajina Pohjois-Suomen alueella, joten heidän vastauksensa antavat kuvaa tältä alueelta. Haastattelu tehtiin kahden vastaajan kanssa suullisesti ja neljän vastaajan kanssa sähköpostitse.
Tutkimuksessani sain selville, että vaikka kanteletta on soitettu useita satoja vuosia, sen määrätietoinen opettaminen on nuorta. Tämä näkyy kanteleensoiton opettajien yhtenä haasteena, kun opetusmenetelmät ja -tekniikat kehittyvät vielä. Kanteleensoiton opettajat toimivat omassa opetuspaikassaan useimmiten yksin, mikä edellyttää heiltä suurta vastuuta opetuksestaan.
Vaikka määrätietoinen kanteleensoiton opetus on nuorta, sillä on edessä kehittyvä ja monipuolinen tulevaisuus. Kun kanteleensoiton opettajat haluavat itse kehittää alaansa ja olla vertaistukena toisillensa, ala kehittyy kokonaisuudessaan. Jatkona tälle työlle olisi koko Suomen kattava kanteleensoiton opettajien haastattelu ja selvitys siitä, miten he haluaisivat kehittää kanteleensoiton opetusta. Vertailun vuoksi haastattelun voisi tehdä myös sellaisen instrumentin opettajille, joilla on pidempi opetushistoria kuin kanteleella.