Pettymyksen tunteen käsittely satujen avulla päiväkodissa
Hartikainen, Suvi; Haverinen, Veera; Hakkarainen, Emma (2018)
Hartikainen, Suvi
Haverinen, Veera
Hakkarainen, Emma
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412251
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä luotiin tunnekasvatusmateriaali erääseen päiväkotiin Mikkelissä. Siinä otettiin selvää, kuinka pettymyksen tunnetta voidaan käsitellä satujen avulla lasten kanssa. Päiväkodin henkilökunnalle teetetty kysely tunnekasvatuksen harjoittamisesta päiväkodissa sekä heidän käyttämistään menetelmistä on opinnäytetyön laadullinen eli kvalitatiivinen osuus. Opinnäytetyön toiminnallinen kokonaisuus muodostuu satuvihkon luomisesta ja pitämistämme
ohjaustuokioista lapsiryhmissä. Päiväkodin 5–6-vuotiaille lapsille toteutettiin kolme ohjaustuokiota, joissa hyödynnettiin tehtyä satuvihkoa. Satuvihko sisältää viisi erilaista satua pettymyksen tunteen käsittelystä sekä niihin liittyvät tehtävät. Ohjaustuokioiden aikana lapsiryhmän toimintaa ja tunnereaktioita havainnoitiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu varhaiskasvatuksesta, tunteista, pettymyksestä ja saduista. Teoreettisessa osuudessa avataan näitä käsitteitä ja opinnäytetyön lähtökohtia. Mikkelin varhaiskasvatussuunnitelma 2017 painottaa tunnekasvatuksen tärkeyttä osana laadukasta varhaiskasvatusta. Tämän vuoksi opinnäytetyö on ajankohtainen ja teetetyn kyselyn tuloksiin perustuen vastaa päiväkodin tarpeisiin. Tunteiden hallinta ja niiden tunnistamisen opettelu on tärkeää lapsen tulevaisuutta ajatellen. Tunnekasvatuksessa tunnetaitoja voidaan opettaa esimerkiksi leikkien ja satujen avulla. Satujen kautta lapsi oppii käsittelemään tunteitaan ja sen vuoksi ne toimivat hyvänä materiaalina varhaiskasvatuksessa.
Teetetyn kyselyn pohjalta nousi tarve uudelle yhtenäiselle tunnekasvatusmenetelmälle. Kyselyn tuloksien mukaan päiväkodin henkilökunta toivoi lisää suunniteltua tunnekasvatusta aikuisten ja lasten kesken. Pettymyksen tunteen käsittely nähtiin tarpeellisena. Lopputuloksena oli, että satuvihko ja siihen liittyvät tehtävät voivat toimia päiväkodin tunnekasvatusmateriaalina silloin, kun kiinnitetään huomiota lapsiryhmän kokoon, motivointiin sekä ajankäyttöön. Tulokset eivät ole yleistettävissä, vaan ne ovat vain yhteistyökumppanina toimineen päiväkodin lapsiryhmästä tehtyjä havaintoja. Näin ollen tulokset ovat suuntaa antavia. Opinnäytetyön pohjalta syntynyt satuvihko jää päiväkodille tunnekasvatusmateriaaliksi.
ohjaustuokioista lapsiryhmissä. Päiväkodin 5–6-vuotiaille lapsille toteutettiin kolme ohjaustuokiota, joissa hyödynnettiin tehtyä satuvihkoa. Satuvihko sisältää viisi erilaista satua pettymyksen tunteen käsittelystä sekä niihin liittyvät tehtävät. Ohjaustuokioiden aikana lapsiryhmän toimintaa ja tunnereaktioita havainnoitiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu varhaiskasvatuksesta, tunteista, pettymyksestä ja saduista. Teoreettisessa osuudessa avataan näitä käsitteitä ja opinnäytetyön lähtökohtia. Mikkelin varhaiskasvatussuunnitelma 2017 painottaa tunnekasvatuksen tärkeyttä osana laadukasta varhaiskasvatusta. Tämän vuoksi opinnäytetyö on ajankohtainen ja teetetyn kyselyn tuloksiin perustuen vastaa päiväkodin tarpeisiin. Tunteiden hallinta ja niiden tunnistamisen opettelu on tärkeää lapsen tulevaisuutta ajatellen. Tunnekasvatuksessa tunnetaitoja voidaan opettaa esimerkiksi leikkien ja satujen avulla. Satujen kautta lapsi oppii käsittelemään tunteitaan ja sen vuoksi ne toimivat hyvänä materiaalina varhaiskasvatuksessa.
Teetetyn kyselyn pohjalta nousi tarve uudelle yhtenäiselle tunnekasvatusmenetelmälle. Kyselyn tuloksien mukaan päiväkodin henkilökunta toivoi lisää suunniteltua tunnekasvatusta aikuisten ja lasten kesken. Pettymyksen tunteen käsittely nähtiin tarpeellisena. Lopputuloksena oli, että satuvihko ja siihen liittyvät tehtävät voivat toimia päiväkodin tunnekasvatusmateriaalina silloin, kun kiinnitetään huomiota lapsiryhmän kokoon, motivointiin sekä ajankäyttöön. Tulokset eivät ole yleistettävissä, vaan ne ovat vain yhteistyökumppanina toimineen päiväkodin lapsiryhmästä tehtyjä havaintoja. Näin ollen tulokset ovat suuntaa antavia. Opinnäytetyön pohjalta syntynyt satuvihko jää päiväkodille tunnekasvatusmateriaaliksi.