Varhaisnuorisotyön prosessien kehittäminen : Sipoon suomalaisessa seurakunnassa
Uosukainen, Henrikki (2010)
Uosukainen, Henrikki
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037611
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Uosukainen Henrikki. Varhaisnuorisotyön prosessien kehittäminen Sipoon suomalaisessa seurakunnassa. Järvenpää, kevät 2010, 63 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selkiyttää Sipoon suomalaisen seurakunnan varhaisnuorisotyötä tunnistamalla ja kuvaamalla sen keskeiset prosessit. Prosessien kuvaamista varten kehitettiin teorioiden pohjalta oma prosessien kuvausmalli.
Teoreettisena viitekehyksenä toimi prosessijohtaminen, laatuajattelu, työntekijälähtöinen kehittäminen sekä voimaantuminen. Sipoon suomalaisen seurakunnan strateginen työskentely ja varhaisnuorisotyön painopisteet toimivat lisäksi työn lähtökohtina.
Tutkimusstrategisena valintana oli toimintatutkimus, joka jäsennettiin Demingin jatkuvan parantamisen ympyrän neljän vaiheen avulla: suunnittele (Plan), toteuta (Do), arvioi (Check) ja paranna (Act). Tätä jäsennystä käytetään myös syntyneissä prosessikuvauksissa. Prosessikuvauksiin pyydettiin kommentteja, jotka analysoitiin sisällön analyysillä.
Sipoon suomalaisen seurakunnan varhaisnuorisotyön keskeiset prosessit tunnistettiin ja kuvattiin. Luotua mallia ja sen kaikkia vaiheita kokeiltiin yhdessä prosessikuvauksessa. Opinnäytetyö tuotti mallin, jota voi soveltaa prosessien kuvaamisessa laajemmin.
Asiasanat: prosessien kehittäminen, seurakunnan varhaisnuorisotyö, laatuajattelu, voimaantuminen, työntekijälähtöinen kehittäminen, sisällön analyysi
Uosukainen Henrikki. Varhaisnuorisotyön prosessien kehittäminen Sipoon suomalaisessa seurakunnassa. Järvenpää, kevät 2010, 63 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selkiyttää Sipoon suomalaisen seurakunnan varhaisnuorisotyötä tunnistamalla ja kuvaamalla sen keskeiset prosessit. Prosessien kuvaamista varten kehitettiin teorioiden pohjalta oma prosessien kuvausmalli.
Teoreettisena viitekehyksenä toimi prosessijohtaminen, laatuajattelu, työntekijälähtöinen kehittäminen sekä voimaantuminen. Sipoon suomalaisen seurakunnan strateginen työskentely ja varhaisnuorisotyön painopisteet toimivat lisäksi työn lähtökohtina.
Tutkimusstrategisena valintana oli toimintatutkimus, joka jäsennettiin Demingin jatkuvan parantamisen ympyrän neljän vaiheen avulla: suunnittele (Plan), toteuta (Do), arvioi (Check) ja paranna (Act). Tätä jäsennystä käytetään myös syntyneissä prosessikuvauksissa. Prosessikuvauksiin pyydettiin kommentteja, jotka analysoitiin sisällön analyysillä.
Sipoon suomalaisen seurakunnan varhaisnuorisotyön keskeiset prosessit tunnistettiin ja kuvattiin. Luotua mallia ja sen kaikkia vaiheita kokeiltiin yhdessä prosessikuvauksessa. Opinnäytetyö tuotti mallin, jota voi soveltaa prosessien kuvaamisessa laajemmin.
Asiasanat: prosessien kehittäminen, seurakunnan varhaisnuorisotyö, laatuajattelu, voimaantuminen, työntekijälähtöinen kehittäminen, sisällön analyysi