Nuorten suhde sijoittamiseen
Mykkälä, Niko (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111998
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa yleistä tietoa sijoittamisesta ja nuorten suhtautumisesta siihen. Tutkimuksessa selvitettiin nuorten kiinnostusta, tietämystä ja mielipiteitä sijoittamista kohtaan. Kyselyissä kysyttiin myös jo tehdyistä sijoituksista ja siitä, mihin haluaisi tulevaisuudessa sijoittaa.
Kysely kohdistettiin kaikille Lapin ammattikorkeakoulun ja Tornion yhteislyseon lukion opiskelijoille. Kohderyhmänä oli nuoret, mutta kyselyyn vastasi myös aikuisopiskelijoita. Idea opinnäytetyön aiheesta muotoutui mielenkiinnosta sijoittamiseen ja oman talouden hallintaan nuorella iällä.
Teoriaosuudessa käytettiin sijoittamisen eri aihealueisiin liittyviä kirja-, internet- ja viranomaislähteitä. Tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kaikki lomakkeen kysymykset olivat strukturoituja. Otantamenetelmä Lapin ammattikorkeakoulussa tehdyssä tutkimuksessa oli sähköpostitse kaikille opiskelijoille lähetetty kysely. Tornion yhteislyseon lukion opiskelijoille kohdistettu kysely laitettiin jakeluun rehtorin toimesta oppilaitoksen hallinto-ohjelmaan, Wilmaan. Kyselyihin vastasi yhteensä 384 opiskelijaa, 345 Lapin ammattikorkeakoulusta ja 39 Tornion yhteislyseon lukiosta.
Tulosten perusteella kiitettävä osuus nuorista on kiinnostunut sijoittamisesta. Mitä vanhempia vastaajat olivat, sitä suurempi osuus heistä sijoittaa ja on tekemisissä sijoittamisen kanssa. Vanhemmat nuoret tietävät enemmän sijoittamisesta ja korkoa korolle -ilmiöstä. Suosituimmat sijoitusinstrumentit olivat säästötili, osakkeet ja rahastot. Naiset eivät vastausten perusteella olleet yhtä kiinnostuneita aiheesta kuin miehet. Nuorista mittava osuus pitää sijoittamisen aloittamista vaikeana, ja osa heistä myös uskoo sijoittamisen olevan riskialtista ja vaativan paljon pääomaa.
Tuloksista on tulkittavissa, että nuoret olisivat kiinnostuneita opiskelemaan sijoittamista koulussa. Oman talouden hallintaan ja sijoittamiseen liittyvät kurssit kouluissa auttaisivat nuoria hahmottamaan aihetta enemmän, ja se voisi lisätä kiinnostusta sijoittamista kohtaan.
Kysely kohdistettiin kaikille Lapin ammattikorkeakoulun ja Tornion yhteislyseon lukion opiskelijoille. Kohderyhmänä oli nuoret, mutta kyselyyn vastasi myös aikuisopiskelijoita. Idea opinnäytetyön aiheesta muotoutui mielenkiinnosta sijoittamiseen ja oman talouden hallintaan nuorella iällä.
Teoriaosuudessa käytettiin sijoittamisen eri aihealueisiin liittyviä kirja-, internet- ja viranomaislähteitä. Tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kaikki lomakkeen kysymykset olivat strukturoituja. Otantamenetelmä Lapin ammattikorkeakoulussa tehdyssä tutkimuksessa oli sähköpostitse kaikille opiskelijoille lähetetty kysely. Tornion yhteislyseon lukion opiskelijoille kohdistettu kysely laitettiin jakeluun rehtorin toimesta oppilaitoksen hallinto-ohjelmaan, Wilmaan. Kyselyihin vastasi yhteensä 384 opiskelijaa, 345 Lapin ammattikorkeakoulusta ja 39 Tornion yhteislyseon lukiosta.
Tulosten perusteella kiitettävä osuus nuorista on kiinnostunut sijoittamisesta. Mitä vanhempia vastaajat olivat, sitä suurempi osuus heistä sijoittaa ja on tekemisissä sijoittamisen kanssa. Vanhemmat nuoret tietävät enemmän sijoittamisesta ja korkoa korolle -ilmiöstä. Suosituimmat sijoitusinstrumentit olivat säästötili, osakkeet ja rahastot. Naiset eivät vastausten perusteella olleet yhtä kiinnostuneita aiheesta kuin miehet. Nuorista mittava osuus pitää sijoittamisen aloittamista vaikeana, ja osa heistä myös uskoo sijoittamisen olevan riskialtista ja vaativan paljon pääomaa.
Tuloksista on tulkittavissa, että nuoret olisivat kiinnostuneita opiskelemaan sijoittamista koulussa. Oman talouden hallintaan ja sijoittamiseen liittyvät kurssit kouluissa auttaisivat nuoria hahmottamaan aihetta enemmän, ja se voisi lisätä kiinnostusta sijoittamista kohtaan.