Yrityksen viestinnän arviointi : Oulun Sarjakuvakeskus
Kangaspuoskari, Anna (2018)
Kangaspuoskari, Anna
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011244
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan yrityksen viestintää viestintäsuunnitelman käyttöön oton jälkeen. Tavoitteena on selvittää, miten viestintäsuunnitelma on vaikuttanut yrityksen viestintään ja millainen on hyvä viestintäsuunnitelma. Toimeksiantaja on kulttuuriyhdistys Oulun Sarjakuvakeskus.
Opinnäytetyön teoriaosuus esittelee viestinnän tärkeimmät termit ja ongelmat, joihin viestintäsuunnitelma pyrkii vastaamaan. Tämä toimii tietopohjana tutkimukselle.
Tutkimus tehdään haastattelemalla Oulun Sarjakuvakeskuksen viestintävastaavaa. Haastattelun perusteella verrataan yhdistyksen viestintää ennen ja jälkeen viestintäsuunnitelman käyttöön oton. Tuloksista pohditaan, tavoittiko viestintäsuunnitelma sille asetetut tavoitteet ja miten.
Tuloksista voidaan päätellä, että viestintäsuunnitelma vastasi hyvin ongelmiin, joista yhdistyksessä oltiin tietoisia viestintäsuunnitelman laatimisen aikana. Pitkäaikaisessa käytössä havaittiin, että julkaisuaikataulu vaatii toimiakseen sisällönluontistrategian, joka puuttui viestintäsuunnitelmasta. Opinnäytetyö tarjoaa ohjeita sisällönluontistrategian laatimiseen.
Opinnäytetyötä voidaan käyttää hyödyksi yrityksen viestinnän kehittämisessä ja viestintäsuunnitelman laatimisessa tutkimalla sitä esimerkkitapauksena.
Opinnäytetyön teoriaosuus esittelee viestinnän tärkeimmät termit ja ongelmat, joihin viestintäsuunnitelma pyrkii vastaamaan. Tämä toimii tietopohjana tutkimukselle.
Tutkimus tehdään haastattelemalla Oulun Sarjakuvakeskuksen viestintävastaavaa. Haastattelun perusteella verrataan yhdistyksen viestintää ennen ja jälkeen viestintäsuunnitelman käyttöön oton. Tuloksista pohditaan, tavoittiko viestintäsuunnitelma sille asetetut tavoitteet ja miten.
Tuloksista voidaan päätellä, että viestintäsuunnitelma vastasi hyvin ongelmiin, joista yhdistyksessä oltiin tietoisia viestintäsuunnitelman laatimisen aikana. Pitkäaikaisessa käytössä havaittiin, että julkaisuaikataulu vaatii toimiakseen sisällönluontistrategian, joka puuttui viestintäsuunnitelmasta. Opinnäytetyö tarjoaa ohjeita sisällönluontistrategian laatimiseen.
Opinnäytetyötä voidaan käyttää hyödyksi yrityksen viestinnän kehittämisessä ja viestintäsuunnitelman laatimisessa tutkimalla sitä esimerkkitapauksena.