Viinin ja ruoan yhdistäminen osana viinilistasuunnittelua
Vilppo, Helena (2018)
Vilppo, Helena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011239
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda kokonaisvaltainen viinin ja ruoan yhdistämisen opas Lillan Hotel Cafe Butikille. Työssä käsitellään muun muassa, kuinka luoda hyvä ja kannattava viinilista jota voidaan soveltaa Lillan Hotel Cafe Butikin nykyiseen ruokalistaan. Työ auttaa myös heitä tulevaisuudessa valitsemaan viinejä tuleviin listoihin ja toimii osana työntekijöiden viinitietoisuuden lisäämistä ja ammattitaitoa viinin ja ruoan yhdistämisen kannalta.
Tutkimuksella pyrittiin selvittämään hyvän ja kannattavan viinilistan salaisuudet, sekä nykyiset ja tulevat trendit, jotka auttavat viinilistan suunnittelussa. Tutkimuksessa haastateltiin viittä pirkanmaalaista sommelieria sekä viiniasiantuntijaa. Haastattelut litteroitiin ja käsiteltiin työssä.
Haastatteluissa nousi esiin tämän hetkisiä viinitrendejä, joita ovat muun muassa luomu-, biodynaamiset- ja naturalviinit, sekä viinilistan tärkeys osana liikeideaa. Nykyään myös panostetaan enemmän persoonalliseen myyntiin kuin, että annettaisiin vain viinilista asiakkaan käteen ja hän tekisi päätöksen itse. Niin pitkään kuin asiakkaiden viinitietoisuus karttuu, on tärkeää, että työntekijät ovat perillä myytävistä viineistä. Uusiksi nouseviksi Euroopan viinimaiksi ennustettiin Itä-Euroopan maita.
Tutkimuksella pyrittiin selvittämään hyvän ja kannattavan viinilistan salaisuudet, sekä nykyiset ja tulevat trendit, jotka auttavat viinilistan suunnittelussa. Tutkimuksessa haastateltiin viittä pirkanmaalaista sommelieria sekä viiniasiantuntijaa. Haastattelut litteroitiin ja käsiteltiin työssä.
Haastatteluissa nousi esiin tämän hetkisiä viinitrendejä, joita ovat muun muassa luomu-, biodynaamiset- ja naturalviinit, sekä viinilistan tärkeys osana liikeideaa. Nykyään myös panostetaan enemmän persoonalliseen myyntiin kuin, että annettaisiin vain viinilista asiakkaan käteen ja hän tekisi päätöksen itse. Niin pitkään kuin asiakkaiden viinitietoisuus karttuu, on tärkeää, että työntekijät ovat perillä myytävistä viineistä. Uusiksi nouseviksi Euroopan viinimaiksi ennustettiin Itä-Euroopan maita.