Hyvin tehty : Ohjaajien kokemuksia ohjaustyöstään vastaanottokeskuksen alaikäisyksikössä
Yli-Korpela, Essi; Ciwan, Anu (2018)
Yli-Korpela, Essi
Ciwan, Anu
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910972
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto saatiin teemahaastatteluiden avulla ja niihin osallistui yhdeksän Oulun vastaanottokeskuksen alaikäisyksikössä ohjaustyötä tekevää työntekijää. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia kokemuksia Oulun vastaanottokeskuksen alaikäisyksikössä työskentelevillä ohjaajilla on ohjaustyöstään. Vastaukset analysoitiin teemoittelemalla. Teemoja on viisi: Tärkeimmät tehtävät ohjaustyössä ja onnistumisen tunteet, Vuorovaikutus ohjaustyössä ja ohjattavien tunteminen, Ohjauksellinen tuki arjessa ja elämässä, Haasteelliset tilanteet ohjaustyössä sekä Oman työn kehittäminen.
Yhteiskunnalliset olosuhteet perustelevat opinnäytetyömme ajankohtaisuutta, sillä pakolaiskriisin hoitaminen on tällä hetkellä Suomessa merkittävä yhteiskunnallinen kysymys. Samaan aikaan Oulun vastaanottokeskuksen alaikäisyksikössä ollaan kiinnostuneita oman työn kehittämisestä. Tämä opinnäytetyö pyrkii tarjoamaan kehittämistyölle lähtökohtia omalta osaltaan. Opinnäytetyömme toinen tutkimuskysymys on, millaista tukea ohjaajat toivoisivat työlleen. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään osallisuutta, voimaantumista, myönteistä tunnistamista ja sosiaalista vahvistamista. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan monikulttuurista ohjaustyötä, esikotouttamista ja sitä, millaista on tulla alaikäisenä turvapaikanhakijana Suomeen.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan sanoa, että Oulun vastaanottokeskuksen alaikäisyksikön ohjaajat pitävät työssään tärkeänä läsnäoloa. Onnistumisen tunteita työssä antavat nuorilta saatu hyvä palaute ja hyvin hoidetut haastavat tilanteet. Vuorovaikutusta nuorten ja ohjaajien välillä kuvailtiin kodinomaiseksi ja nuorten ehdoilla tapahtuvaksi. Palautetta nuorille annetaan niin onnistumisista kuin epäonnistumisistakin, mutta mieluiten ratkaisukeskeisesti ja positiivisen kautta. Tärkeinä tuen muotoina nuoren elämässä nähdään vuorokausirytmin opettaminen ja omatoimisuuteen kannustaminen. Työn suurimpina haasteina ohjaajat pitävät nuoren vetäytymistä vuorovaikutuksesta, mikä vaikeuttaa nuoren asioiden hoitamista. Työn vahvuutena nähdään hyvin toimiva tiimityö. Ohjaajat kokevat, että työn kehittäminen on osa heidän työtään. Myös omat vaikutusmahdollisuudet työssä koetaan hyväksi, vaikka suuriin linjoihin ei voisikaan vaikuttaa. Ohjaajat pitävät työn kehittämisen kannalta merkittävänä työpaikalla vallitsevaa keskustelevaa ilmapiiriä.
Yhteiskunnalliset olosuhteet perustelevat opinnäytetyömme ajankohtaisuutta, sillä pakolaiskriisin hoitaminen on tällä hetkellä Suomessa merkittävä yhteiskunnallinen kysymys. Samaan aikaan Oulun vastaanottokeskuksen alaikäisyksikössä ollaan kiinnostuneita oman työn kehittämisestä. Tämä opinnäytetyö pyrkii tarjoamaan kehittämistyölle lähtökohtia omalta osaltaan. Opinnäytetyömme toinen tutkimuskysymys on, millaista tukea ohjaajat toivoisivat työlleen. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään osallisuutta, voimaantumista, myönteistä tunnistamista ja sosiaalista vahvistamista. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan monikulttuurista ohjaustyötä, esikotouttamista ja sitä, millaista on tulla alaikäisenä turvapaikanhakijana Suomeen.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan sanoa, että Oulun vastaanottokeskuksen alaikäisyksikön ohjaajat pitävät työssään tärkeänä läsnäoloa. Onnistumisen tunteita työssä antavat nuorilta saatu hyvä palaute ja hyvin hoidetut haastavat tilanteet. Vuorovaikutusta nuorten ja ohjaajien välillä kuvailtiin kodinomaiseksi ja nuorten ehdoilla tapahtuvaksi. Palautetta nuorille annetaan niin onnistumisista kuin epäonnistumisistakin, mutta mieluiten ratkaisukeskeisesti ja positiivisen kautta. Tärkeinä tuen muotoina nuoren elämässä nähdään vuorokausirytmin opettaminen ja omatoimisuuteen kannustaminen. Työn suurimpina haasteina ohjaajat pitävät nuoren vetäytymistä vuorovaikutuksesta, mikä vaikeuttaa nuoren asioiden hoitamista. Työn vahvuutena nähdään hyvin toimiva tiimityö. Ohjaajat kokevat, että työn kehittäminen on osa heidän työtään. Myös omat vaikutusmahdollisuudet työssä koetaan hyväksi, vaikka suuriin linjoihin ei voisikaan vaikuttaa. Ohjaajat pitävät työn kehittämisen kannalta merkittävänä työpaikalla vallitsevaa keskustelevaa ilmapiiriä.