Dubbel ABC-analys för ett smyckesföretag
Henriksson, Jennyfer (2018)
Henriksson, Jennyfer
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510352
Tiivistelmä
Det här arbetet har gjorts i samarbete med ett smyckesföretag. Syftet med arbetet är att uppnå en bättre förståelse för efterfrågan på företagets produkter och att ta reda på om det finns ett samband mellan den sålda volymen och försäljningsfrekvensen av olika produkter och att därmed skapa en kategorisering av produkterna som kan leda till en effektivare lagerhållning och lönsamhet samt ge bättre förutsättningar för att i framtiden bestämma beställningspunkter. Frågeställningarna i arbetet är följande: Vilka produkter skall företaget prioritera? Hur kan en klassificering av produkterna hjälpa företaget att planera sin lagerhållning? Och Finns det ett samband mellan den sålda frekvensen och volymen? Metoden som använts i arbetet är en tolkningsinriktad kvalitativ sekundär dataanalys. De sekundära data som använts har samlats ur företagets ERP system Microsoft Dynamics Nav. Undersökningen har gjorts med hjälp av en dubbel ABC analys som möjliggör en kategorisering av produkterna. Variablerna som använts i analysen är den sålda frekvensen och volymen av den största produktgruppen under oktober till december år 2017. Undersökningen är avgränsad till försäljningen som skett genom den egna webbutiken. Resultatet visade att 18 % av alla produkter är AA produkter och står tillsammans för 70 % av den totalt sålda volymen och frekvensen. 27 % av alla produkter är BB produkter och står tillsammans för 20 % av den totalt sålda volymen och frekvensen. 55 % av produkterna är CC produkter och står tillsammans för 10 % av den totalt sålda volymen och frekvensen. Resultatet visade även att exakt samma produkter kategoriserades som A, B och C i både analysen av volymen och i analysen av frekvensen, vilket tyder på att det finns ett samband mellan dem och att orderstorlekarna därmed är jämna. Företaget skall prioritera sina AA produkter i första hand. De kan använda informationen om kategoriseringen av produkterna till att bestämma storlek på omsättningslagret och säkerhetslagret, planera verksamheten i sitt lager, planera inköpsprocesser och ta fram beställningspunkter för produkterna. Resultatet ger företaget en bättre förståelse för efterfrågan på sina produkter och ger dem möjlighet att veta vilka produkter de skall prioritera. This thesis has been made in collaboration with a jewelry company. The purpose of the thesis is to achieve a better understanding of the demand for the company's products and to find out if there is a connection between the sales volume and the sales frequency of different products, thereby creating a categorization of the products that can lead to more efficient stock keeping and profitability as well as providing better prerequisites for determining order points in the future. The thesis´s issues are: What products should the company prioritize? How can a product classification help the company to plan its stock keeping? And Is there a connection between the sold frequency and volume? The method used in the work is an interpretation oriented qualitative secondary data analysis. The secondary data used has been collected from the company's ERP system called Microsoft Dynamics Nav. The survey has been done using a double ABC analysis that enables a categorization of the products. The variables used in the analysis are the sales volume and frequency of the largest product group during October to December 2017. The survey is limited to the sales made by its own online store. The result showed that 18 % of all products are AA products and account for 70 % of the total volume and frequency sold. 27 % of all products are BB products and account for 20 % of the total volume and frequency sold. 55 % of the products are CC products and account for 10 % of the total volume and frequency sold. The result also showed that exactly the same products were categorized as A, B and C in both the analysis of the volume and in the analysis of the frequency, indicating that there is a connection between them and that the order sizes are therefore even. The company will prioritize its AA products in the first place. They can use the information about the categorization of the products to determine the size of the cycle stock and the safety stock, plan the operations in their warehouse, plan purchasing processes and obtain order points for the products. The result gives the company a better understanding of the demand for their products and allows them to know which products to prioritize.