Muistisairaan hyvän ja laadukkaan hoidon kehittäminen Sääkskodossa
Pentti, Satu (2018)
Pentti, Satu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510364
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää hyvää ja laadukasta hoitoa Sääkskodossa. Sääkskoto on Lempäälän kunnan tehostetun palveluasumisen yksikkö. Palvelut on suunnattu ikäihmisille, jotka tarvitsevat hoivaa, huolenpitoa ja tukea ympäri vuoro-kauden. Asiakkaat ovat hyvin eri kuntoisia ja tarvitsevat apua päivittäisissä toiminnoissa eri tavoin. Ajatuksena kuitenkin on, että asukkaat hoidetaan elämän loppuvai-heessakin Sääkskodossa.
Laatu on sitä, että asiakas saa oikeaa palvelua oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Asiakasta ja hänen itsemääräämisoikeutta tulee myös kunnioittaa sairauden eri vaiheissa. Laadukkaassa hoitotyössä asiakas ja hänen hyvinvointinsa ylläpito ja parantaminen ovat toiminnan tärkein tavoite. Asiakaslähtöisyys on avainsana hyvälle ja laadukkaalle hoidolle.
Opinnäytetyö on toteutettu kehittämistyönä, jonka aineistonkeruuseen on käytetty strukturoitua haastattelua ja parastamista eli benchmarkkausmenetelmää, jota on sovellettu tässä kehittämistyössä. Benchmarkkauskohteena oli vastaavanlainen ikäihmisten tehostetun palveluasumisen yksikkö Pirkanmaalla. Aineisto on analysoitu ja klusteroitu sekä käytetty sisältöanalyysia kehittämistarpeen selvittämisessä.
Kehittämistyön ympäristö ja tehostettu palveluasuminen on kuvattu opinnäytetyössä. Työhön on kerätty tietoa eri muistihäiriöistä ja muistihäiriöisten hoidosta. Teoreettisessa osuudessa on otettu huomioon myös eri lait ja laatusuositukset, jotka takaavat muistisairaille hyvän ja laadukkaan hoidon.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi laatukansio Sääkskodon henkilökunnan päivittäiseen käyttöön helpottamaan ja selkeyttämään päivittäistä työtä. Laatukansio on työväline ja toimii perehdytysaineistona uudelle työntekijälle.
Laatu on sitä, että asiakas saa oikeaa palvelua oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Asiakasta ja hänen itsemääräämisoikeutta tulee myös kunnioittaa sairauden eri vaiheissa. Laadukkaassa hoitotyössä asiakas ja hänen hyvinvointinsa ylläpito ja parantaminen ovat toiminnan tärkein tavoite. Asiakaslähtöisyys on avainsana hyvälle ja laadukkaalle hoidolle.
Opinnäytetyö on toteutettu kehittämistyönä, jonka aineistonkeruuseen on käytetty strukturoitua haastattelua ja parastamista eli benchmarkkausmenetelmää, jota on sovellettu tässä kehittämistyössä. Benchmarkkauskohteena oli vastaavanlainen ikäihmisten tehostetun palveluasumisen yksikkö Pirkanmaalla. Aineisto on analysoitu ja klusteroitu sekä käytetty sisältöanalyysia kehittämistarpeen selvittämisessä.
Kehittämistyön ympäristö ja tehostettu palveluasuminen on kuvattu opinnäytetyössä. Työhön on kerätty tietoa eri muistihäiriöistä ja muistihäiriöisten hoidosta. Teoreettisessa osuudessa on otettu huomioon myös eri lait ja laatusuositukset, jotka takaavat muistisairaille hyvän ja laadukkaan hoidon.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi laatukansio Sääkskodon henkilökunnan päivittäiseen käyttöön helpottamaan ja selkeyttämään päivittäistä työtä. Laatukansio on työväline ja toimii perehdytysaineistona uudelle työntekijälle.