Kiinteistöhuoltoalan yrityksen kannattavuus, kustannukset ja hinnoittelu
Loppukaarre, Kaisa (2018)
Loppukaarre, Kaisa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510282
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kiinteistöhuoltoalalla toimivan yrityksen kannattavuutta kustannuslaskennan ja hinnoittelun avulla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä Yritys X Oy:n kustannuksiin ja kannattavuuden tunnuslukuihin, ja näiden pohjalta tarkastella Yritys X Oy:n hinnoittelua. Kannattavuutta tarkasteltiin sekä yrityksen kannattavuuden, että asiakaskohtaisen kannattavuuden kautta. Asiakaskohtaisten kannattavuuksien selvittäminen loi pohjan Yritys X Oy:n hinnoittelulle.
Tämä tutkimus on tapaustutkimus, jossa käytetään sekä kvantitatiivisia, että kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdyttiin kustannuslaskentaan, kannattavuuteen ja hinnoitteluun. Teoriaosuudessa käytiin ensin läpi kustannuskäsitteitä ja perinteistä kustannuslaskentaa ja toimintolaskentaa. Sitten käytiin läpi kannattavuuden tunnuslukuja, katetuottolaskentaa ja asiakaskohtaista kannattavuutta. Lisäksi teoriaosuudessa käytiin läpi hinnoittelumenetelmiä ja hintaan vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa Yritys X Oy:lle laadittiin erilaisia kustannus- ja kannattavuuslaskelmia. Kannattavuuslaskelmissa laskettiin erilaisia kannattavuuden tunnuslukuja ja katetuottoa. Katetuottolaskentaa hyödyntäen laskettiin Yritys X Oy:n asiakaskohtaiset kannattavuudet. Asiakaskohtaisten kannattavuuksien pohjalta tarkasteltiin Yritys X Oy:n hinnoittelun riittävyyttä.
Kannattavuuslaskennassa selvisi, että Yritys X Oy:n kannattavuus oli hyvä. Asiakaskannattavuuksien laskeminen paljasti, että yksi Yritys X Oy:n asiakkaista oli kannattamaton, ja yhdellä asiakkaalla oli yksi kannattamaton kustannuspaikka. Näiden laskelmien pohjalta Yritys X Oy:n hinnoittelu oli oikealla tasolla, paitsi näiden kahden asiakkaan kohdalla.
Tämä tutkimus on tapaustutkimus, jossa käytetään sekä kvantitatiivisia, että kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdyttiin kustannuslaskentaan, kannattavuuteen ja hinnoitteluun. Teoriaosuudessa käytiin ensin läpi kustannuskäsitteitä ja perinteistä kustannuslaskentaa ja toimintolaskentaa. Sitten käytiin läpi kannattavuuden tunnuslukuja, katetuottolaskentaa ja asiakaskohtaista kannattavuutta. Lisäksi teoriaosuudessa käytiin läpi hinnoittelumenetelmiä ja hintaan vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa Yritys X Oy:lle laadittiin erilaisia kustannus- ja kannattavuuslaskelmia. Kannattavuuslaskelmissa laskettiin erilaisia kannattavuuden tunnuslukuja ja katetuottoa. Katetuottolaskentaa hyödyntäen laskettiin Yritys X Oy:n asiakaskohtaiset kannattavuudet. Asiakaskohtaisten kannattavuuksien pohjalta tarkasteltiin Yritys X Oy:n hinnoittelun riittävyyttä.
Kannattavuuslaskennassa selvisi, että Yritys X Oy:n kannattavuus oli hyvä. Asiakaskannattavuuksien laskeminen paljasti, että yksi Yritys X Oy:n asiakkaista oli kannattamaton, ja yhdellä asiakkaalla oli yksi kannattamaton kustannuspaikka. Näiden laskelmien pohjalta Yritys X Oy:n hinnoittelu oli oikealla tasolla, paitsi näiden kahden asiakkaan kohdalla.