"Tunteet ei ole rikos" : lapsen ja vanhemman vuorovaikutuksen tukeminen toiminnallisilla menetelmillä vankilan perheosastolla
Moilanen, Mari; Willberg, Tia (2018)
Moilanen, Mari
Willberg, Tia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239788
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tutkia Vanajan vankilan perheosastolla vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta toiminnallisten menetelmien avulla. Tutkimme työpajojemme avulla, miten toiminnalliset menetelmät tukevat lapsen ja vanhemman vuorovaikutussuhdetta vankilan perheosastolla.
Opinnäytetyömme teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelemme käsitteitä vanhemman ja lapsen välinen vuorovaikutus, kiintymyssuhde sekä riittävä vanhemmuus. Lisäksi kerromme Vanajan vankilasta ja perheosastosta, Kanta-Hämeen perhetyö ry:stä, vanhemmuuden roolikartasta sekä toiminnallisista menetelmistä.
Opinnäytetyömme toiminnallinen osuus sisälsi viisi työpajaa, joista kaksi oli tarkoitettu pelkästään vanhemmille ja kolme sekä vanhemmille että lapsille. Työpajoissa käytimme toiminnallisina menetelminä kuvaa ja draamaa hyvin matalalla kynnyksellä. Tutkimusmenetelmänä käytimme havainnointia. Käytimme erityisesti osallistuvaa havainnointia, koska osallistuimme itsekin toimintaan ja havainnoimme samalla toiminnan ohessa. Havaintojemme tueksi pyysimme vanhempia täyttämään kirjalliset palautelomakkeet viimeisen työpajan jälkeen.
Opinnäytetyömme johtopäätöksistä käy ilmi, että toiminnalliset menetelmät tukevat vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutussuhdetta, koska ne tarjoavat vanhemmille positiivisia hetkiä ja onnistumisen kokemuksia vankila-arjen keskellä. Havaintojemme sekä palautelomakkeiden perusteella toiminnalliset työpajat saivat vanhemmat hyvälle tuulelle ja antoivat mahdollisuuden itseilmaisuun.
Havaintojemme mukaan vanhemmat kokivat toiminnalliset työpajat rentouttavina. Saimme usein kuulla, kuinka on kiva päästä pois osastolta ja saada ajatukset hetkeksi muualle. Vanhemmilla oli myös kova puhumisen tarve. Lisäksi opinnäytetyömme aikana nousi esiin vanhempien luottamuspula työntekijöitä kohtaan.
Opinnäytetyömme teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelemme käsitteitä vanhemman ja lapsen välinen vuorovaikutus, kiintymyssuhde sekä riittävä vanhemmuus. Lisäksi kerromme Vanajan vankilasta ja perheosastosta, Kanta-Hämeen perhetyö ry:stä, vanhemmuuden roolikartasta sekä toiminnallisista menetelmistä.
Opinnäytetyömme toiminnallinen osuus sisälsi viisi työpajaa, joista kaksi oli tarkoitettu pelkästään vanhemmille ja kolme sekä vanhemmille että lapsille. Työpajoissa käytimme toiminnallisina menetelminä kuvaa ja draamaa hyvin matalalla kynnyksellä. Tutkimusmenetelmänä käytimme havainnointia. Käytimme erityisesti osallistuvaa havainnointia, koska osallistuimme itsekin toimintaan ja havainnoimme samalla toiminnan ohessa. Havaintojemme tueksi pyysimme vanhempia täyttämään kirjalliset palautelomakkeet viimeisen työpajan jälkeen.
Opinnäytetyömme johtopäätöksistä käy ilmi, että toiminnalliset menetelmät tukevat vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutussuhdetta, koska ne tarjoavat vanhemmille positiivisia hetkiä ja onnistumisen kokemuksia vankila-arjen keskellä. Havaintojemme sekä palautelomakkeiden perusteella toiminnalliset työpajat saivat vanhemmat hyvälle tuulelle ja antoivat mahdollisuuden itseilmaisuun.
Havaintojemme mukaan vanhemmat kokivat toiminnalliset työpajat rentouttavina. Saimme usein kuulla, kuinka on kiva päästä pois osastolta ja saada ajatukset hetkeksi muualle. Vanhemmilla oli myös kova puhumisen tarve. Lisäksi opinnäytetyömme aikana nousi esiin vanhempien luottamuspula työntekijöitä kohtaan.