Osallisuusmalli Keravan varhaiskasvatuksen kehittämiseen : Osallisuuden ydin on vuorovaikutuksessa
Haapsaari, Tarja; Samhoud, Jaana (2018)
Haapsaari, Tarja
Samhoud, Jaana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219354
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien näkökulmasta alle kouluikäisten lasten osallisuutta päiväkodin arjessa. Yhteistyökumppanimme oli Keravan kaupungin kasvatus- ja opetuksen toimiala ja heidän Osallisuus -hanke 0-25 -vuotiaille. Tavoitteena oli lisätä Keravan varhaiskasvatuksessa tietoisuutta lasten osallisuudesta ja sen vahvistamisesta. Kehittämistehtävänä oli koota malli lapsen osallisuuden vahvistamisesta varhaiskasvattajien toiminnassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Keravan varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsen osallisuudesta ja jakaa tietoa osallisuudesta eri varhaiskasvattajien kesken. Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös miten varhaiskasvattajat mahdollistavat ja tukevat lasten osallisuutta varhaiskasvatuksen arjen toiminnoissa.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla varhaiskasvattajia Learning cafe -menetelmällä Keravan varhaiskasvatuksen koulutuspäivillä “Osallisuus” -työpajassa. Työpajaan osallistui 28 varhaiskasvattajaa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että vaikka varhaiskasvatuksen arkea leimaa kiireisyys ja muuttuvuus, varhaiskasvattajat pystyvät omalla toiminnallaan tukemaan lasten osallisuutta. Lasten osallisuutta tuetaan lapsilähtöisellä työotteella, kuuntelemalla, ottamalla huomioon lasten tarpeita, mielipiteitä ja kiinnostuksen kohteita sekä keskustelemalla heidän kanssaan. Heidän toimijuuttaan vahvistetaan esimerkiksi tukemalla omatoimisuutta erilaisissa arjen toiminnoissa ja ottamalla lapset mukaan toiminnan jokaiseen vaiheeseen sekä tarjoamalla lapselle ominaisia tapoja toimia. Tuloksista ilmeni, että kasvattajan roolilla ja asenteilla on suuri merkitys lasten osallisuuden tukemisessa. Tuloksissa korostuivat kasvattajan luoma ilmapiiri ja vuorovaikutuksen laatu osallisuuden mahdollistajana ja tukijana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Keravan varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsen osallisuudesta ja jakaa tietoa osallisuudesta eri varhaiskasvattajien kesken. Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös miten varhaiskasvattajat mahdollistavat ja tukevat lasten osallisuutta varhaiskasvatuksen arjen toiminnoissa.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla varhaiskasvattajia Learning cafe -menetelmällä Keravan varhaiskasvatuksen koulutuspäivillä “Osallisuus” -työpajassa. Työpajaan osallistui 28 varhaiskasvattajaa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että vaikka varhaiskasvatuksen arkea leimaa kiireisyys ja muuttuvuus, varhaiskasvattajat pystyvät omalla toiminnallaan tukemaan lasten osallisuutta. Lasten osallisuutta tuetaan lapsilähtöisellä työotteella, kuuntelemalla, ottamalla huomioon lasten tarpeita, mielipiteitä ja kiinnostuksen kohteita sekä keskustelemalla heidän kanssaan. Heidän toimijuuttaan vahvistetaan esimerkiksi tukemalla omatoimisuutta erilaisissa arjen toiminnoissa ja ottamalla lapset mukaan toiminnan jokaiseen vaiheeseen sekä tarjoamalla lapselle ominaisia tapoja toimia. Tuloksista ilmeni, että kasvattajan roolilla ja asenteilla on suuri merkitys lasten osallisuuden tukemisessa. Tuloksissa korostuivat kasvattajan luoma ilmapiiri ja vuorovaikutuksen laatu osallisuuden mahdollistajana ja tukijana.