Hei, minä osaan! : Positiivisen pedagogiikan työkalupakki 3-5 vuotiaille lapsille varhaiskasvatuksessa
Koivisto, Emmi (2018)
Koivisto, Emmi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219324
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli käyttää sekä kehittää positiivisen pedagogiikan menetelmiä 3-5 vuotiaiden ryhmässä päiväkodissa Vantaalla, kuin myös havainnoida menetelmien vaikutuksia lapsiryhmässä ja jakaa tuotettu ”Hei, minä osaan!”-työkalupakki yksikön muille kasvattajille. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden uudistuttua vuonna 2016, päiväkodin johtaja halusi nyt painottaa yksikössä huomiota positiivisen pedagogiikan toimintamallin kehittämiseen.
Havainnoimisen perusteella opinnäytetyön toteuttaja loi positiiviseen pedagogiikkaan pohjautuvat työkalut Voimavihko, Vahvuusmaisema ja luonteenvahvuuksiin perustuvat Luonteenvahvuus kuvakortit jotka yhdessä muodostavat ”Hei, minä osaan!”-työkalupakin. Menetelmien toimivuutta arvioitiin haastattelujen, havainnoimisen ja päiväkirjan avulla. Työkalupakin tarkoituksena on madaltaa kynnystä positiivisen pedagogiikan menetelmien käyttöönottoon tarjoamalla kasvattajille käyttövalmis paketti.
Opinnäytetyö toteutettiin 21 lapsen ryhmässä, jossa opinnäytetyön tekijä oli itse suorittamassa lastentarhanopettajan sijaisuutta opinnäytetyötä toteuttaessaan. Ryhmässä työskenteli samanaikaisesti kaksi lastenhoitajaa. Työkalupakkiin liittyvää toimintaa toteutettiin kolmen viikon ajan, jonka jälkeen käytettiin viikko palautteen keräämiseen muilta kasvattajilta yksikössä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt ”Hei, minä osaan!”-työkalupakki on työn toteuttajan mielestä ja saadun palautteen perusteella onnistunut. Toiminnan kokonaisvaltainen toteutus vaatii kuitenkin enemmän kuin kolme viikkoa aikaa, jotta työskentelyn kokonaisuus saataisiin loogiseen päätökseen. Nyt muiden kasvattajien perehdyttämiseen ei jäänyt tarpeeksi aikaa.
Opinnäytetyöhön liittyvä toiminta lisäsi ryhmässä vahvuussanaston käyttöä ja toteuttaja koki oman hyvinvointinsa kasvaneen kiinnitettyään erityishuomiota vahvuuksien ja taitojen näkemiseen arjessa. Työkalupakkiin lisättiin saadun palautteen perusteella tarkat ohjeet menetelmien käytöstä sekä valmis työkalupakin perehdyttämistä tukeva Powerpoint-esitys.
Havainnoimisen perusteella opinnäytetyön toteuttaja loi positiiviseen pedagogiikkaan pohjautuvat työkalut Voimavihko, Vahvuusmaisema ja luonteenvahvuuksiin perustuvat Luonteenvahvuus kuvakortit jotka yhdessä muodostavat ”Hei, minä osaan!”-työkalupakin. Menetelmien toimivuutta arvioitiin haastattelujen, havainnoimisen ja päiväkirjan avulla. Työkalupakin tarkoituksena on madaltaa kynnystä positiivisen pedagogiikan menetelmien käyttöönottoon tarjoamalla kasvattajille käyttövalmis paketti.
Opinnäytetyö toteutettiin 21 lapsen ryhmässä, jossa opinnäytetyön tekijä oli itse suorittamassa lastentarhanopettajan sijaisuutta opinnäytetyötä toteuttaessaan. Ryhmässä työskenteli samanaikaisesti kaksi lastenhoitajaa. Työkalupakkiin liittyvää toimintaa toteutettiin kolmen viikon ajan, jonka jälkeen käytettiin viikko palautteen keräämiseen muilta kasvattajilta yksikössä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt ”Hei, minä osaan!”-työkalupakki on työn toteuttajan mielestä ja saadun palautteen perusteella onnistunut. Toiminnan kokonaisvaltainen toteutus vaatii kuitenkin enemmän kuin kolme viikkoa aikaa, jotta työskentelyn kokonaisuus saataisiin loogiseen päätökseen. Nyt muiden kasvattajien perehdyttämiseen ei jäänyt tarpeeksi aikaa.
Opinnäytetyöhön liittyvä toiminta lisäsi ryhmässä vahvuussanaston käyttöä ja toteuttaja koki oman hyvinvointinsa kasvaneen kiinnitettyään erityishuomiota vahvuuksien ja taitojen näkemiseen arjessa. Työkalupakkiin lisättiin saadun palautteen perusteella tarkat ohjeet menetelmien käytöstä sekä valmis työkalupakin perehdyttämistä tukeva Powerpoint-esitys.