Laurea-ammattikorkeakoulun markkinointiviestinnän tavoitteiden toteutuminen Matka2018-messuilla
Eskelinen, Hanna; Eriksson, Bettina (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Eskelinen, Hanna
Eriksson, Bettina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209132
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön toimeksiantaja on Laurea-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tarkoitus ja toimeksianto oli selvittää, onko Laurean hyödyllistä osallistua Matkamessuille vielä tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kohdataanko Matka2018-messuilla Laurea-ammattikorkeakoulun tavoittelema kohderyhmä, eli potentiaaliset hakijat ja heidän lähipiirinsä. Tutkimuksen avulla saatiin uutta tietoa Matka2018-messuilla kohdatuista kävijöistä, heidän mielipiteistään ja mielikuvistaan Laurea-ammattikorkeakoulua sekä restonomitutkintoa kohtaan.
Laurea-ammattikorkeakoulu osallistui messuille yhdessä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kanssa. Messuosaston suunnitteli ja toteutti ammattikorkeakoulujen opiskelijat ja opettajat. Messuosastolla haluttiin viestittää kävijöille restonomitutkinnon olevan vetovoimainen, monipuolinen ja hyödyllinen tulevaisuuden työnantaja. Laurean messuosaston tavoitteena Matka2018-messuilla oli tavoittaa potentiaalisia uusia hakijoita restonomitutkintoon.
Toimeksiantoa lähestytään tutustuen aihealueisiin perusteellisesti teoreettisen viitekehyksen avulla. Teoreettisen viitekehyksen keskiössä ovat markkinointiviestintä ja markkinointiviestinnänkeinoja kuten AIDA-mallia ja suusta suuhun markkinointia. Lisäksi teoria tarkastelee messuja markkinointiviestinnän vaikuttamisen keinona sekä Laurean strategiaa ja sen toteutumista messuilla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tarkkailevaa havainnointia ja kyselyä. Havainnointi toteutettiin messuosastolla neljän päivän aikana ja apuna käytettiin havainnointilomaketta. Kysely toteutettiin messuosastolla satunnaisotantana kolmen päivän aikana ja siihen vastasi yhteensä 183 messukävijää. Kyselystä tuotettiin useita kaavioita, jotka auttoivat tutkimustulosten hahmottamisessa.
Tutkimustulokset osoittavat, että markkinointiviestinnän tavoitteissa onnistuttiin ja messuosastolla tavoitettiin haluttu kohderyhmä. Tutkimuksen avulla voidaan todeta, että Laurea-ammattikorkeakoulun on hyödyllistä osallistua Matka-messuille vielä tulevaisuudessa. Tutkimuksesta saatujen tulosten avulla on tuotettu kehitysehdotuksia seuraavaan messuosallistumiseen. Kehitysehdotuksina messuosallistumisen suunnittelussa voitaisiin jatkossa osallistuttaa vähemmän ihmisiä ja tehdä vastuualueet selvemmäksi. Messuille osallistuville alumneille olisi tärkeätä saada yhtenäiset asut tai selkeät nimikyltit, joilla heidät erottaisi tavallisista messukävijöistä. Lisäksi messuosastolla tulisi olla esitteitä Laurea-ammattikorkeakoulusta ja sen tarjoamista koulutuksista. Jatkotutkimusehdotuksena voidaan pitää seurantatutkimusta pääsykoepäivänä. Tällöin voidaan tehdä kyselytutkimusta siitä, mitkä asiat vaikuttavat ja ovat vaikuttaneet hakijan kriteereihin hakea juuri Laurea-ammattikorkeakouluun Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutusohjelmaan.
Laurea-ammattikorkeakoulu osallistui messuille yhdessä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kanssa. Messuosaston suunnitteli ja toteutti ammattikorkeakoulujen opiskelijat ja opettajat. Messuosastolla haluttiin viestittää kävijöille restonomitutkinnon olevan vetovoimainen, monipuolinen ja hyödyllinen tulevaisuuden työnantaja. Laurean messuosaston tavoitteena Matka2018-messuilla oli tavoittaa potentiaalisia uusia hakijoita restonomitutkintoon.
Toimeksiantoa lähestytään tutustuen aihealueisiin perusteellisesti teoreettisen viitekehyksen avulla. Teoreettisen viitekehyksen keskiössä ovat markkinointiviestintä ja markkinointiviestinnänkeinoja kuten AIDA-mallia ja suusta suuhun markkinointia. Lisäksi teoria tarkastelee messuja markkinointiviestinnän vaikuttamisen keinona sekä Laurean strategiaa ja sen toteutumista messuilla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tarkkailevaa havainnointia ja kyselyä. Havainnointi toteutettiin messuosastolla neljän päivän aikana ja apuna käytettiin havainnointilomaketta. Kysely toteutettiin messuosastolla satunnaisotantana kolmen päivän aikana ja siihen vastasi yhteensä 183 messukävijää. Kyselystä tuotettiin useita kaavioita, jotka auttoivat tutkimustulosten hahmottamisessa.
Tutkimustulokset osoittavat, että markkinointiviestinnän tavoitteissa onnistuttiin ja messuosastolla tavoitettiin haluttu kohderyhmä. Tutkimuksen avulla voidaan todeta, että Laurea-ammattikorkeakoulun on hyödyllistä osallistua Matka-messuille vielä tulevaisuudessa. Tutkimuksesta saatujen tulosten avulla on tuotettu kehitysehdotuksia seuraavaan messuosallistumiseen. Kehitysehdotuksina messuosallistumisen suunnittelussa voitaisiin jatkossa osallistuttaa vähemmän ihmisiä ja tehdä vastuualueet selvemmäksi. Messuille osallistuville alumneille olisi tärkeätä saada yhtenäiset asut tai selkeät nimikyltit, joilla heidät erottaisi tavallisista messukävijöistä. Lisäksi messuosastolla tulisi olla esitteitä Laurea-ammattikorkeakoulusta ja sen tarjoamista koulutuksista. Jatkotutkimusehdotuksena voidaan pitää seurantatutkimusta pääsykoepäivänä. Tällöin voidaan tehdä kyselytutkimusta siitä, mitkä asiat vaikuttavat ja ovat vaikuttaneet hakijan kriteereihin hakea juuri Laurea-ammattikorkeakouluun Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutusohjelmaan.