Kokonaisvaltaisella palveluprosessilla kilpailuetua
Ala-Nissilä, Aleksi (2018)
Ala-Nissilä, Aleksi
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188870
Tiivistelmä
Asiakaspalvelu ja palveluprosessin sujuvuus ovat tärkeitä asioita, kun parannetaan asiakastyytyväisyyttä. Autoalalla riittää kilpailua, mutta kokonaisvaltainen palveluprosessi on hyvä kilpailuetu jatkuvasti kehittyvillä ja muuttuvilla markkinoilla. Asiakassuositusarvo toimii hyvänä mittarina yrityksen nykytilasta, mutta sen hyödyntäminen todellisuudessa vaatii tuekseen laajempaa tutkimusta. Työn tavoitteena on löytää mahdollisia kehityskohteita nykyisessä palveluprosessissa ja löytää niihin ratkaisuja.
Tässä opinnäytetyössä on teoriaosuus sekä tutkimusosuus. Työn teoriaosuudessa käsitellään aluksi palveluprosessia ja sen eri vaiheita. Sen jälkeen kuvataan sitä, kuinka asiakas saadaan pidettyä palveluprosessin keskiössä. Lopuksi tarkastellaan myyntiprosessia ja sen nivomista yhteen palveluprosessin kanssa, jotta asiakkaalle voidaan tarjota parasta mahdollista palvelua.
Tämän opinnäytetyön tutkimusosuudessa analysoitiin asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia ja haastateltiin Varsinais-Suomen Auto-Centerin myyjiä, jotta yrityksen palveluprosessin kehittämiskohteet ja -ideat saadaan selville. Mittarina tässä tutkimuksessa käytetään asiakassuositusarvoa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurimmat ongelmat löytyvät auton etsinnästä, koeajotapahtumasta, auton odotuksesta sekä jälkimarkkinoinnista. Tutkimuksessa löydettiin syitä ja kehitysehdotuksia näille keskiarvoja heikomman arvosanan saaneille asioille.
Tässä opinnäytetyössä on teoriaosuus sekä tutkimusosuus. Työn teoriaosuudessa käsitellään aluksi palveluprosessia ja sen eri vaiheita. Sen jälkeen kuvataan sitä, kuinka asiakas saadaan pidettyä palveluprosessin keskiössä. Lopuksi tarkastellaan myyntiprosessia ja sen nivomista yhteen palveluprosessin kanssa, jotta asiakkaalle voidaan tarjota parasta mahdollista palvelua.
Tämän opinnäytetyön tutkimusosuudessa analysoitiin asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia ja haastateltiin Varsinais-Suomen Auto-Centerin myyjiä, jotta yrityksen palveluprosessin kehittämiskohteet ja -ideat saadaan selville. Mittarina tässä tutkimuksessa käytetään asiakassuositusarvoa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurimmat ongelmat löytyvät auton etsinnästä, koeajotapahtumasta, auton odotuksesta sekä jälkimarkkinoinnista. Tutkimuksessa löydettiin syitä ja kehitysehdotuksia näille keskiarvoja heikomman arvosanan saaneille asioille.