Sukupuolisensitiivisyys Enontekiön varhaiskasvatuksessa
Veele, Unna (2018)
Veele, Unna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275691
Tiivistelmä
Veele, Unna. Sukupuolisensitiivisyys Enontekiön varhaiskasvatuksessa. Helsinki, kevät 2018. 46 sivua + liitteet 6 sivua.
Diakonia ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, määrittääkö sukupuoli kasvatusta ja minkälaisia merkityksiä varhaiskasvattajat antavat sukupuolelle. Tavoitteena oli myös saada tietoa siitä, jaotellaanko päivähoidossa lasten leikkejä, arjen toimintoja ja rooleja sukupuolistereotypioiden mukaisesti ja ohjataanko lapsia kohti tällaisia rooliodotuksia. Tavoitteena oli lisäksi selvittää lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien käsityksiä ja tietoja sukupuolesta ja sukupuolen moninaisuudesta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä sukupuoleen ja seksuaaliseen suuntautumiseen liittyvästä tasa-arvosta sekä heidän kokemiaan valmiuksia kertoa lapsille perheistä ja parisuhteista myös ei-heteronormatiivisesti.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa käytettiin analyysin apuna määrällistä menetelmää. Tutkimuksen kohteena oli Enontekiön kunnan varhaiskasvatus ja tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin varhaiskasvattajille lähetettyjen kyselylomakkeiden kautta. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysiä käyttäen teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Enontekiön varhaiskasvatus ei ole selkeän sukupuolisensitiivistä, eikä myöskään sukupuolinormatiivista. Joillakin kasvatustoiminnan ja kasvatusajattelun osa-alueilla, kuten leikkien ja lelujen jaottelussa ja lasten sijoittelussa arkikäytännöissä kasvatus oli sukupuolisensitiivistä. Suurin osa vastaajista ei kokenut omaavansa valmiuksia kertoa lapsille sukupuolen moninaisuudesta. Tulkittaessa kaikkia kyselyn vastauksia vastaajakohtaisina kokonaisuuksina, suurin osa vastaajista suhtautui myönteisesti sukupuolisensitiiviseen kasvatukseen. Kyselyyn vastanneiden varhaiskasvattajien käsitykset sukupuolen määritelmästä vaihtelivat. Puolet kyselyyn vastanneista kuvasi sukupuolta muillakin kuin biologisilla, syntymässä määritetyn sukupuolen mukaisilla tekijöillä. Puolet vastanneista varhais-kasvattajista ei maininnut lainkaan sukupuolen moninaisuutta tai sukupuoleen liittyviä rooleja ja stereotypioita. Tulokseksi saatiin myös, että kasvattajien näkemyksissä ilmeni sekä heteronormatiivista ajattelua, että heteronormin vastaista ajattelua.
Asiasanat: varhaiskasvatus, sukupuoli, sukupuolisensitiivisyys, tasa-arvo, he-teronormatiivisuus
Diakonia ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, määrittääkö sukupuoli kasvatusta ja minkälaisia merkityksiä varhaiskasvattajat antavat sukupuolelle. Tavoitteena oli myös saada tietoa siitä, jaotellaanko päivähoidossa lasten leikkejä, arjen toimintoja ja rooleja sukupuolistereotypioiden mukaisesti ja ohjataanko lapsia kohti tällaisia rooliodotuksia. Tavoitteena oli lisäksi selvittää lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien käsityksiä ja tietoja sukupuolesta ja sukupuolen moninaisuudesta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä sukupuoleen ja seksuaaliseen suuntautumiseen liittyvästä tasa-arvosta sekä heidän kokemiaan valmiuksia kertoa lapsille perheistä ja parisuhteista myös ei-heteronormatiivisesti.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa käytettiin analyysin apuna määrällistä menetelmää. Tutkimuksen kohteena oli Enontekiön kunnan varhaiskasvatus ja tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin varhaiskasvattajille lähetettyjen kyselylomakkeiden kautta. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysiä käyttäen teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Enontekiön varhaiskasvatus ei ole selkeän sukupuolisensitiivistä, eikä myöskään sukupuolinormatiivista. Joillakin kasvatustoiminnan ja kasvatusajattelun osa-alueilla, kuten leikkien ja lelujen jaottelussa ja lasten sijoittelussa arkikäytännöissä kasvatus oli sukupuolisensitiivistä. Suurin osa vastaajista ei kokenut omaavansa valmiuksia kertoa lapsille sukupuolen moninaisuudesta. Tulkittaessa kaikkia kyselyn vastauksia vastaajakohtaisina kokonaisuuksina, suurin osa vastaajista suhtautui myönteisesti sukupuolisensitiiviseen kasvatukseen. Kyselyyn vastanneiden varhaiskasvattajien käsitykset sukupuolen määritelmästä vaihtelivat. Puolet kyselyyn vastanneista kuvasi sukupuolta muillakin kuin biologisilla, syntymässä määritetyn sukupuolen mukaisilla tekijöillä. Puolet vastanneista varhais-kasvattajista ei maininnut lainkaan sukupuolen moninaisuutta tai sukupuoleen liittyviä rooleja ja stereotypioita. Tulokseksi saatiin myös, että kasvattajien näkemyksissä ilmeni sekä heteronormatiivista ajattelua, että heteronormin vastaista ajattelua.
Asiasanat: varhaiskasvatus, sukupuoli, sukupuolisensitiivisyys, tasa-arvo, he-teronormatiivisuus