Yksi koulu kaikille : Martti Ahtisaaren koulun oppilaiden kokemuksia inkluusiosta
Rantala, Minna (2018)
Rantala, Minna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147992
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kokemuksia inkluusiosta. Tutkimuksessa selvitettiin Martti Ahtisaaren alakoulun erityisluokkien oppilaiden kokemuksia osallisuuden ja tasa-arvon toteutumisesta omassa koulussa. Lisäksi kuvattiin inklusiivista koulukulttuuria ja selvitettiin millaisia inklusiivisia käytänteitä Martti Ahtisaaren koulussa on.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Martti Ahtisaaren koulu ja yhteyshenkilönä koulun rehtori. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu, joka tehtiin syyskuussa 2017. Teemahaastatteluun osallistui 11 oppilasta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Martti Ahtisaaren koulussa edistettiin tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta. Erityistä tukea tarvitsevat oppilaat eivät kokeneet syrjintää omassa koulussa ja heillä oli mahdollisuus osallistua kaikkeen koulussa järjestettyyn toimintaan. Martti Ahtisaaren koulussa oppilaat eivät kokeneet kiusaamista haastatteluhetkellä ja heidän kokemuksensa aikuisten toiminnasta kiusaamistilanteessa oli positiivinen. Oppilaiden kokemusten mukaan työrauha oli vaihteleva. Inklusiivisilla käytänteillä ja osallisuutta edistävällä koulukulttuurilla voidaan edistää kaikkien lasten osallisuutta ja hyvinvointia.
Martti Ahtisaaren koulu voi hyödyntää tutkimustuloksia kertoessaan toiminta-ajatuksestaan ja sen toteutumisesta koulussa. Tutkimustuloksia voi käyttää kehitettäessä koulun ja kodin välistä yhteistyötä sekä myös ideoitaessa koulun sisällä erilaisten oppijaryhmien välisiä yhteistyömuotoja. Jatkotutkimuskohteina voisi olla kaverisuhteiden syntymisen ja ylläpitämisen tukemisen menetelmät.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Martti Ahtisaaren koulu ja yhteyshenkilönä koulun rehtori. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu, joka tehtiin syyskuussa 2017. Teemahaastatteluun osallistui 11 oppilasta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Martti Ahtisaaren koulussa edistettiin tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta. Erityistä tukea tarvitsevat oppilaat eivät kokeneet syrjintää omassa koulussa ja heillä oli mahdollisuus osallistua kaikkeen koulussa järjestettyyn toimintaan. Martti Ahtisaaren koulussa oppilaat eivät kokeneet kiusaamista haastatteluhetkellä ja heidän kokemuksensa aikuisten toiminnasta kiusaamistilanteessa oli positiivinen. Oppilaiden kokemusten mukaan työrauha oli vaihteleva. Inklusiivisilla käytänteillä ja osallisuutta edistävällä koulukulttuurilla voidaan edistää kaikkien lasten osallisuutta ja hyvinvointia.
Martti Ahtisaaren koulu voi hyödyntää tutkimustuloksia kertoessaan toiminta-ajatuksestaan ja sen toteutumisesta koulussa. Tutkimustuloksia voi käyttää kehitettäessä koulun ja kodin välistä yhteistyötä sekä myös ideoitaessa koulun sisällä erilaisten oppijaryhmien välisiä yhteistyömuotoja. Jatkotutkimuskohteina voisi olla kaverisuhteiden syntymisen ja ylläpitämisen tukemisen menetelmät.