Sosiaalisen median suunnitelma : Miobella
Suhonen, Mira (2018)
Suhonen, Mira
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117624
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda naisten juhlavaateliike Miobellalle sosiaalisen median suunnitelma. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä sosiaaliseen mediaan. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli tutkia asiakkaiden käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa sekä muissa internetin kanavissa. Kolmantena tavoitteena oli perehtyä sosiaalisen median suunnitteluprosessiin.
Opinnäytetyön toisessa luvussa perehdytään sosiaalisen median eri kanaviin ja niiden markkinointikeinoihin sekä markkinointiin vaikuttavaan juridiikkaan. Kolmannessa luvussa käydään läpi asiakastutkimuksen toteutus ja tulokset. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena myymälässä ja verkossa. Kyselyyn vastasi yhteensä 56 asiakasta. Saatujen tulosten perusteella selvisi, että nuoret käyttävät enemmän kuvien jakamiseen tarkoitettuja kanavia sekä haluavat tiheämpää päivitysväliä ja vanhemmat vastaajat käyttävät enemmän tekstien jakamiseen pohjautuvia kanavia hieman harvemmalla päivitysvälillä.
Opinnäytetyön neljännessä luvussa perehdytään sosiaalisen median suunnitelman tekemiseen. Suunnitelma koostuu tässä työssä tilanneanalyyseistä, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittelystä, sosiaalisen median kanavien valinnasta, sisällön suunnittelusta, kriisiviestinnästä sekä seurannasta. Viides luku käsittää analyysin Miobellan ja sen kilpailijoiden nykytilaan sekä teorian ja tutkimustulosten pohjalta tehdyn sosiaalisen median suunnitelman, jossa myymälälle ehdotettiin käyttöön otettavaksi Facebook, Instagram sekä Snapchat. Luvussa käydään tarkemmin läpi myös, kuinka Miobellan kannattaa hyödyntää edellä mainittuja kanavia.
Viimeinen eli kuudes luku koostuu opinnäytetyön tekijän omasta pohdinnasta sekä yhteenvedosta. Tulevaisuudessa olisi hyvä suorittaa tutkimus uudelleen, jolloin tiedettäisiin, miten sosiaalisen median suunnitelma on vaikuttaa asiakkai-den vastauksiin.
Opinnäytetyön toisessa luvussa perehdytään sosiaalisen median eri kanaviin ja niiden markkinointikeinoihin sekä markkinointiin vaikuttavaan juridiikkaan. Kolmannessa luvussa käydään läpi asiakastutkimuksen toteutus ja tulokset. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena myymälässä ja verkossa. Kyselyyn vastasi yhteensä 56 asiakasta. Saatujen tulosten perusteella selvisi, että nuoret käyttävät enemmän kuvien jakamiseen tarkoitettuja kanavia sekä haluavat tiheämpää päivitysväliä ja vanhemmat vastaajat käyttävät enemmän tekstien jakamiseen pohjautuvia kanavia hieman harvemmalla päivitysvälillä.
Opinnäytetyön neljännessä luvussa perehdytään sosiaalisen median suunnitelman tekemiseen. Suunnitelma koostuu tässä työssä tilanneanalyyseistä, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittelystä, sosiaalisen median kanavien valinnasta, sisällön suunnittelusta, kriisiviestinnästä sekä seurannasta. Viides luku käsittää analyysin Miobellan ja sen kilpailijoiden nykytilaan sekä teorian ja tutkimustulosten pohjalta tehdyn sosiaalisen median suunnitelman, jossa myymälälle ehdotettiin käyttöön otettavaksi Facebook, Instagram sekä Snapchat. Luvussa käydään tarkemmin läpi myös, kuinka Miobellan kannattaa hyödyntää edellä mainittuja kanavia.
Viimeinen eli kuudes luku koostuu opinnäytetyön tekijän omasta pohdinnasta sekä yhteenvedosta. Tulevaisuudessa olisi hyvä suorittaa tutkimus uudelleen, jolloin tiedettäisiin, miten sosiaalisen median suunnitelma on vaikuttaa asiakkai-den vastauksiin.