Käytettyjen autojen maahantuonti : tuontiprosessi ja tuonnin kokonaiskustannukset
Toivanen, Anni (2018)
Toivanen, Anni
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097381
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään käytetyn auton ostamista, maahantuontiprosessia sekä auton tuonnista aiheutuvia kokonaiskustannuksia. Työn teoriaosuudessa käsitellään autoverotusta ja käytetyn auton hinnan muodostumista. Auton maahantuonnin osalta työssä käydään läpi hakumaassa suoritettavat toimet, sekä Suomessa maahantuonnin jälkeen hoidettavat velvollisuudet. Työssä vertaillaan auton maahantuontiprosessia Saksasta ja Virosta. Vertailussa on päädytty siihen, että Virosta auton ostaminen ja maahantuonti on helpompaa ja edullisempaa. Saksassa on Viroa laajempi valikoima ja autot ovat usein edullisempia kuin Virossa.
Työn lopussa on käsitelty tuonnista aiheutuvia kokonaiskustannuksia. Laskelmissa on käytetty maita, joista tuodaan eniten autoja Suomeen, eli Saksaa ja Viroa. Laskelmista käy ilmi, että näitä maita vertailtaessa tuonnin kokonaiskustannukset ovat suuremmat Saksasta maahantuotaessa. Auton tuontikustannukset Virosta ovat noin 500 euroa Saksaa edullisemmat. Saksan osalta maahantuonnin kokonaiskustannuksia nostavat kalliimmat rekisteröintimenettelyt ja suuremmat matkustuskulut. Saksasta käytettyä autoa hankittaessa kalliimmat tuontikustannukset voidaan usein säästää auton edullisessa ostohinnassa.
Työssä käsitellään lyhyesti myös auton maahantuontiin EU:n ulkopuolelta liittyviä erityispiirteitä ja auton EU-tullausta. Työssä on kerrottu miten auton tullinimike muodostuu, sekä mitä täytyy huomioida ostettaessa autoa EU:n ulkopuolelta.
Opinnäytetyö on tarkoitettu ohjeistukseksi henkilölle, joka harkitsee auton maahantuontia ulkomailta. Työn loppuun on koottu tiivistelmä, joka sopii muistilistaksi maahantuontiin valmistautuvalle henkilölle.
Työn lopussa on käsitelty tuonnista aiheutuvia kokonaiskustannuksia. Laskelmissa on käytetty maita, joista tuodaan eniten autoja Suomeen, eli Saksaa ja Viroa. Laskelmista käy ilmi, että näitä maita vertailtaessa tuonnin kokonaiskustannukset ovat suuremmat Saksasta maahantuotaessa. Auton tuontikustannukset Virosta ovat noin 500 euroa Saksaa edullisemmat. Saksan osalta maahantuonnin kokonaiskustannuksia nostavat kalliimmat rekisteröintimenettelyt ja suuremmat matkustuskulut. Saksasta käytettyä autoa hankittaessa kalliimmat tuontikustannukset voidaan usein säästää auton edullisessa ostohinnassa.
Työssä käsitellään lyhyesti myös auton maahantuontiin EU:n ulkopuolelta liittyviä erityispiirteitä ja auton EU-tullausta. Työssä on kerrottu miten auton tullinimike muodostuu, sekä mitä täytyy huomioida ostettaessa autoa EU:n ulkopuolelta.
Opinnäytetyö on tarkoitettu ohjeistukseksi henkilölle, joka harkitsee auton maahantuontia ulkomailta. Työn loppuun on koottu tiivistelmä, joka sopii muistilistaksi maahantuontiin valmistautuvalle henkilölle.