Kommunikaatiomenetelmät harvinaisiin sairaus- ja vammaryhmiin kuuluvien lasten ja nuorten kehityksen tukena
Pyykönen, Sanna; Alastalo, Maiju (2018)
Pyykönen, Sanna
Alastalo, Maiju
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087028
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa perheiden ja nuorten kommunikaatiotavoista tilanteessa, jossa lapsella on harvinainen sairaus tai vamma. Tavoitteena oli kartoittaa kommunikaatiomenetelmiä ja -tapoja, joita perheiden arjessa on käytetty. Opinnäytetyön tilaaja oli Kuuloliitto ry:n harvinaistoiminta. Tilaaja näki opinnäytetyön olevan tarpeellinen, sillä tutkimusta ja tietoa harvinaisista sairaus- ja vammaryhmistä on vain vähän. Työn tavoitteena oli tuottaa lisää materiaalia Kuuloliitto ry:n harvinaistoiminnan käyttöön sekä vertaistueksi perheille. Työstä on hyötyä myös tulkkausalalle, sillä harvinaisiin sairaus- ja vammaryhmiin kuuluvia tulee vastaan niin puhevammaisten tulkin kuin viittomakielentulkinkin työssä. Opinnäytetyö tarjoaa tietoa näistä ryhmistä sekä toimivista kommunikaatiomenetelmistä.
Opinnäytetyön tiedonkeruu toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu haastattelu. Opinnäytetyössä haastateltiin Charge-oireyhtymää sairastavia nuoria, lapsia sekä heidän vanhempiaan. Kaikilla haastateltavilla viittomat olivat jossain muodossa osa arjen kommunikaatiota. Haastatteluja tehtiin yhteensä viisi. Haastatteluiden näkökulmana oli arjen kommunikaatio harvinaiseen sairaus- tai vammaryhmään kuuluvan lapsen ja tämän vanhempien ja muiden lähiomaisten välillä.
Opinnäytetyö tuloksista käy ilmi, että ensimmäisinä kommunikaatiokeinoina perheissä oli käytetty eleitä, ilmeitä, kehonkieltä ja osoituksia. Myöhemmin käyttöön oli otettu kuvia, kuvakommunikaatiokansioita sekä yksittäisiä viittomia ja lopulta viitottu suomi tai viittomakieli. Arjen kommunikaation todettiin olevan usein toimintakeskeistä, mutta viittomakielen tai viitotun puheen myötä kommunikaatio oli monipuolistunut. Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta arjen kommunikaation kannalta merkittäviksi asioiksi myös kielelliset oikeudet kuten oikeus tulkkauspalveluun ja viittomakieliseen opetukseen. Tärkeää on myös vertaistuki raskaan arjen keskellä.
Opinnäytetyön tiedonkeruu toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu haastattelu. Opinnäytetyössä haastateltiin Charge-oireyhtymää sairastavia nuoria, lapsia sekä heidän vanhempiaan. Kaikilla haastateltavilla viittomat olivat jossain muodossa osa arjen kommunikaatiota. Haastatteluja tehtiin yhteensä viisi. Haastatteluiden näkökulmana oli arjen kommunikaatio harvinaiseen sairaus- tai vammaryhmään kuuluvan lapsen ja tämän vanhempien ja muiden lähiomaisten välillä.
Opinnäytetyö tuloksista käy ilmi, että ensimmäisinä kommunikaatiokeinoina perheissä oli käytetty eleitä, ilmeitä, kehonkieltä ja osoituksia. Myöhemmin käyttöön oli otettu kuvia, kuvakommunikaatiokansioita sekä yksittäisiä viittomia ja lopulta viitottu suomi tai viittomakieli. Arjen kommunikaation todettiin olevan usein toimintakeskeistä, mutta viittomakielen tai viitotun puheen myötä kommunikaatio oli monipuolistunut. Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta arjen kommunikaation kannalta merkittäviksi asioiksi myös kielelliset oikeudet kuten oikeus tulkkauspalveluun ja viittomakieliseen opetukseen. Tärkeää on myös vertaistuki raskaan arjen keskellä.