YHTEISTÄ YMMÄRRYSTÄ RAKENTAMASSA : Mielenterveyskuntoutujien osallisuus sosiaali- ja terveyspalveluissa
Inkinen, Anne; Kosloff, Johanna (2018)
Inkinen, Anne
Kosloff, Johanna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076889
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaiden palaute palvelukokemuksista, -osallisuudesta ja palveluihin liittyvistä ideoista on arvokasta, kun asiakaslähtöisiä palveluja kehitetään. Palaute- ja vaikuttamiskanavia kehittämällä voidaan lisätä asiakastyytyväisyyttä palveluosallisuuden kautta. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kerätä maakunnan reuna-alueiden mielenterveyskuntoutujien palautetta palvelukokemuksistaan ja osallisuudestaan sekä heidän kehittämisideoitaan. Palaute vietiin Siun soten organisaation työntekijä- ja johtotasolle hyödynnettäväksi.
Opinnäytetyömme on Bikva-mallia soveltaen käyttävä laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla, joihin osallistui kaksi viisihenkistä asiakasryhmää, yksi nelihenkinen työntekijäryhmä ja kaksi johtavaa henkilöä. Asiakashaastattelujen aineisto teemoiteltiin ja vietiin työntekijöiden haastatteluun, jonka jälkeen asiakas- ja työntekijäpalaute yhdistettiin vietäväksi johtotason haastatteluihin. Aineiston yhdistetyistä palautteista on mahdollista löytää palveluiden osapuolten näkökantoja vuoropuhelun kaltaisena keskusteluna.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että mielenterveyskuntoutujilla on sekä myönteisiä että kielteisiä kokemuksia kohtaamisestaan palvelujen asiakkaina. Tuloksista ilmenevät myös asiakkaiden erilaiset kokemukset mahdollisuudesta vaikuttaa omaan hoitoonsa ja saada tietoa itselleen sopivista palveluista. Kuntoutujilla oli myös kehittämisideoita. Opinnäytetyössä yhdistyvät niin asiakkaiden ja palveluorganisaation palautteet kuin tekstissä esitetyt ideat, jotka voivat olla rakentamassa osallisten kumppanuutta.
Asiakkaan kohtaamisessa vuoropuhelulla, tiedon saannilla ja vaikutusmahdollisuuksilla omiin palveluihin on suuri merkitys osallisuuden tunteen ja kokemuksen syntymisessä. Asiakkaan kehittämisideat voivat olla rakentamassa palvelujärjestelmää. Palvelujen tarjoajien pohdinta ja ideat asiakaspalautteen teemoista muodostavat yhteistä näkymää palvelujen kehittämistarpeista.
Opinnäytetyömme on Bikva-mallia soveltaen käyttävä laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla, joihin osallistui kaksi viisihenkistä asiakasryhmää, yksi nelihenkinen työntekijäryhmä ja kaksi johtavaa henkilöä. Asiakashaastattelujen aineisto teemoiteltiin ja vietiin työntekijöiden haastatteluun, jonka jälkeen asiakas- ja työntekijäpalaute yhdistettiin vietäväksi johtotason haastatteluihin. Aineiston yhdistetyistä palautteista on mahdollista löytää palveluiden osapuolten näkökantoja vuoropuhelun kaltaisena keskusteluna.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että mielenterveyskuntoutujilla on sekä myönteisiä että kielteisiä kokemuksia kohtaamisestaan palvelujen asiakkaina. Tuloksista ilmenevät myös asiakkaiden erilaiset kokemukset mahdollisuudesta vaikuttaa omaan hoitoonsa ja saada tietoa itselleen sopivista palveluista. Kuntoutujilla oli myös kehittämisideoita. Opinnäytetyössä yhdistyvät niin asiakkaiden ja palveluorganisaation palautteet kuin tekstissä esitetyt ideat, jotka voivat olla rakentamassa osallisten kumppanuutta.
Asiakkaan kohtaamisessa vuoropuhelulla, tiedon saannilla ja vaikutusmahdollisuuksilla omiin palveluihin on suuri merkitys osallisuuden tunteen ja kokemuksen syntymisessä. Asiakkaan kehittämisideat voivat olla rakentamassa palvelujärjestelmää. Palvelujen tarjoajien pohdinta ja ideat asiakaspalautteen teemoista muodostavat yhteistä näkymää palvelujen kehittämistarpeista.