Työyhteisön viestinnän kehittäminen varhaiskasvatusyksikössä
Kauppinen, Jelena; Solansuu, Suvi (2018)
Kauppinen, Jelena
Solansuu, Suvi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066689
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli työyhteisön viestinnän kehittäminen varhaiskasvatusyksikössä. Opinnäytetyö oli kehittämistyö, joka tehtiin yhteistyössä eräiden Helsingin kaupungin varhaiskasvatusyksiköiden kanssa. Työn tarkoitus oli selvittää, miten työyhteisön viestintä toimii varhaiskasvatusyksikössä. Tehtävänä oli tuottaa työyhteisön viestinnän kehittämistä tukeva Viestintäpakkimateriaali.
Työn teoreettinen viitekehys koostui varhaiskasvatuksesta, työyhteisöstä, viestinnästä ja kehittämisestä. Opinnäytetyö rakentui lähtökyselystä, kehittämistapaamisista, Viestintäpakin kehittämisestä sekä loppukyselystä. Kyselyt toteutettiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin tiedonkeruumenetelmin. Lähtökyselyllä selvitettiin, miten työyhteisön viestintä toimii, mitkä ovat viestinnän tarpeet ja haasteet sekä miten niitä on ratkaistu varhaiskasvatusyksikössä. Työyhteisöjen jäsenistä koottiin työryhmä, jonka jäsenet osallistuivat Viestintäpakin luomiseen. Loppukyselyllä selvitettiin Viestintäpakin vaikuttavuutta. Kyselyn tuloksia analysoitiin sisällönanalyysillä sekä tilastollisesti.
Kehittämistapaamiset toimivat työyhteisöjen viestinnän kehittämisprosessin alullepanijana. Tapaamiset ja valmis Viestintäpakki toimivat osallistavina menetelminä työyhteisön viestinnän kehittämisessä. Viestintäpakki sisälsi kirjallisuuteen perustuvaa tietoa viestinnästä sekä hyviksi koettuja käytänteitä kyselystä ja tapaamisista. Työyhteisöt kokivat viestinnän haasteiksi sopimuksiin sitoutumisen, rakenteiden epäselvyyden ja ajankäytön. Esille nousi myös yksiköiden yksilölliset tarpeet viestinnälle. Loppukyselyn tuloksista selvisi, että muutoksia viestintään liittyen oli tehty ja uusia sopimuksia syntynyt. Kehittäminen varhaiskasvatusyksiköissä oli vielä kesken. Tuloksista voidaan päätellä viestinnän parantuneen yksiköissä kehittämisprosessin aikana.
Varhaiskasvatuksessa työyhteisön viestinnässä on kehitettävää ja kehittäminen on jatkuva prosessi. Jokaisella yksiköllä on oma viestintäkulttuuri ja tarpeet viestinnälle. Viestintä vaatii yhteistä sopimista ja sitoutumista. Jokainen varhaiskasvatusyksikkö suunnittelee itselleen sopivat rakenteet ja toimintatavat viestinnälle. Viestintäpakki toimii hyvänä apuvälineenä viestinnän kehittämisessä. Hyvien käytäntöjen jakamista voisi olla enemmän ja laajemmin. Työyhteisöjen viestintää olisi mielenkiintoista tutkia vielä pidemmällä aikavälillä ja yksikkökohtaisesti.
Työn teoreettinen viitekehys koostui varhaiskasvatuksesta, työyhteisöstä, viestinnästä ja kehittämisestä. Opinnäytetyö rakentui lähtökyselystä, kehittämistapaamisista, Viestintäpakin kehittämisestä sekä loppukyselystä. Kyselyt toteutettiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin tiedonkeruumenetelmin. Lähtökyselyllä selvitettiin, miten työyhteisön viestintä toimii, mitkä ovat viestinnän tarpeet ja haasteet sekä miten niitä on ratkaistu varhaiskasvatusyksikössä. Työyhteisöjen jäsenistä koottiin työryhmä, jonka jäsenet osallistuivat Viestintäpakin luomiseen. Loppukyselyllä selvitettiin Viestintäpakin vaikuttavuutta. Kyselyn tuloksia analysoitiin sisällönanalyysillä sekä tilastollisesti.
Kehittämistapaamiset toimivat työyhteisöjen viestinnän kehittämisprosessin alullepanijana. Tapaamiset ja valmis Viestintäpakki toimivat osallistavina menetelminä työyhteisön viestinnän kehittämisessä. Viestintäpakki sisälsi kirjallisuuteen perustuvaa tietoa viestinnästä sekä hyviksi koettuja käytänteitä kyselystä ja tapaamisista. Työyhteisöt kokivat viestinnän haasteiksi sopimuksiin sitoutumisen, rakenteiden epäselvyyden ja ajankäytön. Esille nousi myös yksiköiden yksilölliset tarpeet viestinnälle. Loppukyselyn tuloksista selvisi, että muutoksia viestintään liittyen oli tehty ja uusia sopimuksia syntynyt. Kehittäminen varhaiskasvatusyksiköissä oli vielä kesken. Tuloksista voidaan päätellä viestinnän parantuneen yksiköissä kehittämisprosessin aikana.
Varhaiskasvatuksessa työyhteisön viestinnässä on kehitettävää ja kehittäminen on jatkuva prosessi. Jokaisella yksiköllä on oma viestintäkulttuuri ja tarpeet viestinnälle. Viestintä vaatii yhteistä sopimista ja sitoutumista. Jokainen varhaiskasvatusyksikkö suunnittelee itselleen sopivat rakenteet ja toimintatavat viestinnälle. Viestintäpakki toimii hyvänä apuvälineenä viestinnän kehittämisessä. Hyvien käytäntöjen jakamista voisi olla enemmän ja laajemmin. Työyhteisöjen viestintää olisi mielenkiintoista tutkia vielä pidemmällä aikavälillä ja yksikkökohtaisesti.